Tuesday 16 June 2009

SAGA DI SANDAKAN 2009

 


Sukan Sabah (SAGA) IV 2009
Sukan Sabah (SAGA) IV 2009

Sukan Sabah IV (SAGA) Sandakan

8 - 13 JUN 2009 

Sukan Sabah yang ke-4 iaitu pada tahun ini. Tak sangka pula, saya dapat ikut. Acara Silat Olahraga lagi tu. Lucu pula rasanya. Sememangnya, saya tidak menyangka, akan ada dugaan yang sangat menguji kesabaran dan keinginan diri ini. (Cewaah).
 Sebelum Pergi SAGA d Sandakan
Bayangkan la, berusaha betul aku mahu terpilih pergi Saga Sandakan masa pemilihan peserta Taekwondo di putatan. Tapi, tak dapat. selang saja beberapa minggu, Cg Yus call, tanya kalau2 aku mo ikut silat Saga. Memandangkan, aku ne tiada juga apa-apa yang mo di buat sementara tunggu politeknik, bagus juga aku join. Aku tunggu call ntuk training silat, tak da jg. Mula2 tu, aku fikir tak jadi aku ikut saga coz cam teda khabar berita ne., jadi klu aku di umah ne pun, training pattern taekwondo ja la. Sebab, 1 june ne aku ada upgrading taekwondo pla. tapi, silap aku jg la, tukar no. tanpa bgtau cg yus. Hahaha.
Bermula la cerita pasal Saga ne, hari jumaat bersamaan 29 may 2009 waktu petang, aku kira mo jogging skit ngan adik aku lelaki, ofu,. kebetulan pla, d simpang T dekat umah aku tu, lalu pula cg yusuf. aik? dalam hatiku ne, apa pla cg wat d taman nikmat ne. Niat asal nak pi jogging tak jadi. kata cg, mo ceta sket pasal saga ne. aku pun pulang pi rumah balik. Dari cg yusuf la, bru aku tau skit pasal saga ne. mak aih, aku ada 5 hari lagi sebelum bertolak pi sandakan ntuk saga ne. Punya la aku terkejut. apa ndanya, mana aku training silat olahraga ne. sparring taekwondo dan sparring silat ne mana sama. serentak itu, mula sudah aku rasa sedikit beban belum training ne. Nasib Baik la, cg Yusuf, bawa aku training di rumah cg Mazlan di Taun Gusi bersama-sama pasukan Kota Belud. Walaupun begitu, aku tetap berasa janggal dan segan yang teramat sangat ne ikut training sma dorg. memang dulu, pernah juga aku training situ, tapi aku time tu acara marshal, ada juga kawan2 aku situ, dorang eiri, najah, farrah. tapi kali ini berbeza betul, sebab aku sorang ja tu, lagipun aku ikut pasukan tuaran. janggal tak Janggal, aku try buat biasa ja.tak pa, demi silat, aku ok ja.hahaha, so, aku ikut training selama 2 malam ja d rumah cg mazlan, selama itu juga, aku memanfaatkan latihan tu betul2.  ya la, last minutes sudah, takkan la pla, aku mo main2 lagi.(^_^), Terima kasih Cg Yusuf, Cg Mazlan, Cg Man, dan jg pasukan Kota belud, kerna sudi menerima saya ikut latihan last2 minit ne..hehehe
Antara Dua

07 - 13 Jun 200907 - 13 Jun 2009   
06 - 07 Jun 200906 - 07 Jun 2009
Malam isnin itu, merupakan malam last aku ikut berlatih di rumah cg Mazlan, pada waktu petang isnin tu, aku punya upgrading taekwondo la pla. Kalau aku tak silap ada juga aku ceta pasal upgrading taekwondo aku tu kat sini, eh, ada ka?hehehe, ada ka time sparring tu, sikit lagi termasuk bunga2 silat tu.Ada ka, aku p practise step2 silat tu time sparring taekwndo. sebab, selalu nya, aku main jumping dan lari2 skit.tp, ok jg la, dapat p merah.Hahaha. Selang tiga hari lagi ntuk berlepas pi sandakan. Sir Mex call bapaku, kalau aku mo ikut ganti peserta taekwondo pi sandakan. aik, sapa la yang tarik diri time last2 mo pi saga ne? pada saat tulah, hati aku ne mula terbelah bagi, nak ikut silat ka atau taekwondo? Teringat aku cerita Sir Paison, yang dia terpaksa pilih antara dua pertandingan, klu tak silap antara karate dan taekwondo kai to..hehehe, lupa uda whoa..satu hari jg aku fikir suma tu, time tu, semangat taekwondo aku pula yang berkobar2, ye la bru ja habis dari upgrading taekwondo kan. lagipun aku ada juga ikut training taekwondo, berbanding silat, dlu time d tun said, mula2 aku kena kc ikut olahraga juga tu, tp teda rezeki la kan, bila aku lawan rashidah, aku yang kalah. Pastu kena tarik aku masuk pi marshal, first time blajar marshal tu, memang susah juga la, aku ingatkan klu main marshal ne, tak la rasa sakit2 badan lagi, rupa2nya, sama juga, lutut aku pla yg sandi betul time marshal tu. tp, sejak belajar marshal tu, aku start suka main bunga2 silat ja.(hehehe, aku ne tamak haloba betul. tp, begini la aku, tak thu camna mo berubah). Sebab tu la, aku berbelah bagi antara taekwondo dan silat ne, coz aku blajar asas silat olahraga. skit ja berbanding dorang Bibi dan rashidah. Oleh kerana aku ne jenis tidak dapat membuat keputusan sendiri, bapa aku putuskan aku ikut aja silat. aku ne okay ja. Tapi, aku betul2 berasa sangat happy la, coz  cg terfikir juga nak ambil aku sebagai ganti. Walaupun bagi aku, situasi itu seperti "JUST FILL IN THE BLANK", mksudnya, cuma mengisi dan bukan la harapan. Aku klu pasal sukan2 atau seni pertahankan diri ne, aku guna konsep Just fill in the blank tu, walaupun, last2nya, aku juga yg sandi, mcm sukan sekolah tahun lalu, aku ikut lari 4 kali 400, lompat kijang dan lompat tinggi. aku ikut bukan pasal aku ada bakat, tapi, kebetulan rumah Merah (USAMA) time tu tak cukup atlet perempuan menengah atas.Acara lumba lari ne mmg konferm la, aku pancit.siap kejang kaki ngan mo pitam lagi tu. pastu acara lompat tinggi ngan lompat kijang pla serentak. adeh na, itu lagi sandi, tidak sempat aku tarik nafas taw.selang seli aku, wat acara tu.tpaksa aku ulang alik.tp, itu la, org tamak selalu rugi, last2 aku tak jg dapat apa2. Lompat tinggi dpt no 4. lompat kijang pla, takde nombor. Tp, aku tak sangka la rupa aku ne ikut lompat tinggi, bida` lagi cara melompat tu, mcm katak aja. hahahaha. tapi, aku agak terkilan lah sikit dengan diriku ini, sebab, selalu tak berpegang kepada my prinsip iaitu, "Malu, Rugi", di sebabkan aku ne malu dan segan dengan dorang kengkawan time d sandakan, bnyk dah aku rugi, apakan daya, mmg aku begini la keadaan aku. tapi, klu aku wat mcm perangai aku time skolah dlu, bahaya jg tu.huhuhu...aku mmg tak dapat ar, "masuk kandang kambing, mengembek, masuk kandang lembu, menguak" d tempat yg aku tak besa...lgpun klu dah memang sora cam ayam tu, ayam juga la...hehehehe, apa pun, aku tetap happy dan berterima kasih sepada semua yang mengingati diri ini, (CewaaaH).

Bertolak Ke Sandakan

3 June 2009 tu, aku tumpang tido di tuaran sma beberapa lagi peserta saga silat olahraga, Kak Ana, Ichie, Took, Manja, WAn, Huzay. 7 orang peserta, 3 pengiring, cg Matt, cg Ayie, cg Ya. Keesokan paginya, kami bertolak, berkumpul di dewan tuaran sana. rama juga la, atlet tuaran ne, yang aku tahu  time tu, karate, taekwondo, tinju, bola sepak. itu ja la yg aku tau, yg lain tu, tak thu pa sukan dorg ikut.huhuhu. ada dua bas "SIDA" katanya.hehehe. Kami satu bas dengan tinju, karate, dan taekwondo.klu tak silap ar. aku pun mo lupa2 uda ne.hehehe. Time, jalan tu, nasib baik la aku nda jg muntah. bila guna air con dlm bas ne, mcm lain sket perasaan aku, d tambah lagi wangi minyak rambut, dan segalanya...hui na, meremang bulu roma. Rasanya, aku banyak tido ja dalam bas tu, klu nda pun, tgk langit biru bersama awan putih.hehehe, lawa juga tau. Sampai di sandakan, kami di bawa ke Kompleks Sukan Sandakan. terdapat banner saga di mana2. sampai di kompleks tu, pasukan tuaran dipecahkan mengikut acara masing2, kami silat, menginap di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sandakan (tempat lawatan pengawas smats dlu tu), kami di bilik AP026, bersama dengan pasukan silat dari Sipitang, Kudat, Ranau. 
Nasib Baik la, tiada olahrga kategori B dalam tu, klu ada, ntah camna la aku ne. sajuk setiap masa kali.hehehe.4 jun sampai 6 jun, kami lepak ja di sekolah tu. sambil tunggu mo wat medical check up. MC ne pun, susah jg, mo berapa kali kami pi hospital duchess kent tu. nda jg dapat ketemu sma doktornya.(^_-). Syukur alhamdulillah, selesai juga la. Kecian jg aku sma Dorg cg yus, cg ayie, cg ad.Thankz a lots cg2 suma!!!.. 7 jun bru mula. secara keseluruhannya, jadual pertandingannya ne, tak teratur sangat. aku terpaksa ready ja setiap masa, takut2 main pada hari2 tu. Namun, malang Tak berbau, mula2 kak ana demam ngan selsema, selang seharinya pun, aku pla yang sakit demam dan selsema, kak ana pla beransur pulih uda, cuma aku ne yg lama skit. apa pun,dengan dorongan dan semangat dari dorg kak ana, cg2, dan member team tuaran, aku rasa begitu semangat dalam diam la, sampai kdg2 aku boleh lupa yang aku tgh demam, klu mo lupa selsema tu susah jg, coz, stiap masa nak meleleh ja muscus tu.hahaha. selang beberapa hari pla, budak kudat yang tido sebelah aku tu pla yang demam, tak dapat dia ikut acaranya, Seni solo pompuan. 7 jun mula p'lawanan, time maghrib tu la aku mula selsema, kak ana mo bawa aku tgk p'lawanan pada malamnya tu, tp lain btul uda rasa badan ne, nak tido, nda jg, rasa nak baring2 aja la. t'paksa la aku miss p'lawanan malam tu. oh ya kan, dorng Jumal dan Budak kb (xthu pla namanya sapa)yang dapat emas pla yang main malam tu, ei, sayang betul, aku teda tengok taw. takpa la. (T_T)
hari kedua tu pla, ada jg prlawanan, ptgnya, kmi pi kompleks sukan sandakan, ntuk pembukaan Sukan Sabah pada waktu malamnya. best jg bila teringat taw. Dorg Tok ne kc main2 c manja, mak aih, kecian jg aku skit sma c manja ne, dia ikut2 jg ckap kawan2nya ne. Mangsa First c manja, Dorg Budak Kota kinabalu c Jumal, Adeh Na, Lucu betul aku tgk reaksi jumal time tu taw. smpai skrg msih terbayang lg whoa,(^_^). Habis kmi lepak, kena suruh baris, t'tiba la pla ujan. postponed jap ar. Berkumpul ramai2 d bangunan tu, punya la sesak. ada lg org mengamuk sna, ei na, sempat lagi. Tak lama pastu, kmi berbaris la ne, ikut pasukan masing2, berarak masuk pi padang kmpleks sukan tu, ramainya org. aku igt baris di padang ne, mesti baris betul2, tgk lg, barisan belakang, parak 17 ne..aku pun malas jg mo baris formal2 ne, ikut jg aku di belakang tu.bahaya btul mainan dorg ichie ne, ah, ichie, nda pernah aku nmpak dia seceria itu taw, jauh berbeza dari pada ichie yg aku kenal dalam kelas 5 teknik dlu...ei, lucu la.hahaha, ada Abu Bakar Ella lagi masa last2 tu, tp kami beransur mo pulang uda. sementara kmi duduk di tepi parit (dalam bangat paritnya, gayat juga aku sikit kena bawa duduk tepi parit tu, hehehe) luar kompleks tu, dia nyanyi lagu Orang Kita, sma ada lagi lagunya, tp ndaku tau pa tajuk lagunya tu. layan ja la.

My Game

First, Tuaran Vs Kinabatangan
Rasanya, aku lawan time hari ke 4 ka atau ke 5, aku pn lupa uda wo, (not enough memory brain, hehehehe) yang aku pasti, p'lawanan aku tu yang ke-43 pada waktu malam.Tuaran Vs kinabatangan. kami sama2 orang baru dalam olahraga ne. nasib baik dia tegur aku, klu nda, nda juga aku tau tu.hehehehe, ramah orangnya. Time aku mula2 pasang ne, cool2 ja, cg ya dan kak ana yang jadi pelepas aku. time lawan tu, sekejap2 aku blur. isk2. tp, aku try ja la wat steady, (padahal mmg nda steady bha aku ne.hehehe), pusingan kedua tu,aku rasa semakin menggigil la pla. nda tau la klu ada org perasan, time aku pasang langkah tu, aku sendiri tgk tangan aku menggigil.hehehe. Pihak lawan aku tu, selalu wat sapuan taw. ada satu kali tu, aku terjatuh olehnya. adeh na, aku kuatkan semangat, time kami dalam jarak tempur tu, aku niat dalam hati,("i'll try wat sapuan belakang, klu dia tak jatuh pun, sekurang2nya, aku mencuba buat) berbekalkan semangat yang aku kuatkan itu (Cewaah), aku turun wat sapuan belakang, Jatuh dia oleh aku tau. hei, First time aku wat sapuan, first time juga dia jatuh tau.hehe.tapi ok la bha tu, dia jatuhkan aku sekali, aku pun bg di jatuhan sekali, satu seri..aku sendiri nda percaya ngan kaki ku ini.huhuhu, macam cakap besar pla aku ne kan..isk2..sory2. tapi, Selepas menang lawan ngan kinabatangan tu, tekanan perlawanan semakin hari semakin kuat whoaa. team tuaran yg masuk game ke-2, suma get no 3 la, kebtulan la pla aku ne lmbt skit lg game mo main, trus jdi org harapan. aku ne jenis yg cannot take a lot ot hopes and wishes, pandai stress sendiri..lgpn, kaki budak kinabatangan tu pun, memang power jg la, lebam trus kat kaki kiri aku ne sama belakang paha kanan lg.

Second, Tuaran Vs Tenom

Sebelum perlawanan kedua aku ne, iaitu, pada malam jurus wajib, aku ikut cg yus ngan cg dr kk pi rumah cg ad.. berceta pasal step one plus, 45 darjah, sapuan depan.i'll try aja ar.seblum pulang pi asrama, singgah lagi kejap pi dewan tgk jurus wajib, begitu pla rupa jurus wajib, ingatkan guna music cam marshal lgi...huhu, banyak juga la yg spoil, tp selalunya mmg begitu la situasinya pastu kena call pla, pi kantin. mak aih, hanya tuhan saja la yang tahu time tu, betapa aku jeles sangat tengok dorang, dah tiada game. tinggal aku lagi sorang menanggung beban mo bertanding ne. aku klu time camne, mmg weak la. time cg ayie ckp tu, rasa cam mo nangis ja aku depan2 dorang suma, tapi, i keep holding on ja. pelik betul bha hehehe. aku tarik nafas dalam2, stay cool ma..hehehe.. aku ne klu time latihan ok ja, tp bila masa prtandingan tu, di situ pla yang spoil. Perlawanan aku dengan budak tenom yang ke-78 tu lagi la. Aku tak dapat nak fikir step apa yg ngam aku wat time tu. blurr abis, aku lansung nda dapat practise yg kena ajar oleh cg yus sma cg dr kk tu... asal aku maju, main ject dia na yowh, ject side kick lagi tu..habis bahagian kiri aku ne sakit, sakit ja la, lebamnya teda jg. cuma klu bangun dari tido tu, mula2 mmg sandi skit la, bahagian tangan dan badan sebelah kiri, tp, pastu bleh tahan la. tp aku rasa cam org tua pla, mo duduk tu, t'paksa perlahan-lahan, asal ja mo tunduk badan, kena perlahan-lahan. Apa ndanya, aku ne guna kaki kanan ja, jadi aku pasang kiri yang di depan, posisi dia pla cam sitting stand, lepas ja dia jek, trus men lelari skit. klu aku kejar, dia ject pla aku gna side kick atau pun sapuan. Camna Aku nda mengejar, nak touch dia, dia dah ambik step.hei, isk2... klu taekwondo, senang saja kali, sebab taekwondo mana ada wat jatuhan, silat ni, bahaya jg segala gunting, jatuhannya tu...ada satu kali tu, aku maju dpn, trus dia ject ngan side kicknya tu, adeh na, pass2 d tgh tulang gitar aku ne, senak aku dibuatnya. sampai kena bagi steady time bha.aduhai, last2 tu budak tenom tu yg menang. hei, sedih betul aku hampakan harapan dorang semua tu taw. malam tu jg, termenangis aku depan kak yang tolong angkat aku tu, kalau boleh, biar ja la aku tanggung kesakitan tu daripada hampakan harapan sesiapa. tapi ne, sakit dapat, menang tak dapat. beserabut betul aku dalam gelanggang tu.(@_@)apa la, apa pun, aku tetap bersyukur yang aku dapat bertahan, ei, tahan sendiri jala, sendiri punya badan kan. hurm, (^_T) pastu budak tenom tu lawan pla ngan carollaine, team kb... kami tuaran ngan kb ne satu perguruan ja ba, PERSIMA. org kata satu kepala jg sama team kota kinabalu gayung patani... Asal kawan, mmg kami sorak and sokong. kalau kawan jumpa kawan tu, mana2 ja.hehehe.. time carollaine lawan tenom tu, tenom yg menang. sedikit sebanyak aku dapat tgk camna cara aku main. sebab tenom tu guna kaedah yang sama jg. klu t'jumpa ngan org yg pandai main 45 darjah baru ngam lawan ngan dia. masalahnya aku sendiri nda pandai lg main 45 darjah tu. Ada stu budak kb(haha, sory la, guna gelaran camne, nda aku berapa ingat bha namanya), lawa btul dia main 45 darjah tu taw. mantap ar.klu c rdwan pla slalu main gunting ngan sapuan. Klu ichie pla, main tangan seb dia...tak perna nampak dia main camtu taw, (^_!)teringat pla aku sma sorang juri, time tu aku mo meminjam peralatan di tepi pentas tu ntuk perlawanan yg ke-2, sambil aku duduk2, ikut jg juri tu duduk sama, bawa aku bercerita ne. best juga la, dia b'ceta pengalamannya lagi, sparring ngan seni solo..best jg dgr pengalaman org lama ne..(^_^)
Habis Ja perlawanan aku yang kedua tu, bru la aku rasa lega skit, bru aku dapat enjoy sikit ketawa sama2 dorang.ei, mesti bida` betul la kan muka aku spanjang perlawanan aku tu. ya la, mekong aja.hehehe, sayang btul taw, teda aku bawa kamera. klu nda, ei, bergambar sudah kami.
AP026 Silat:- ♥ Sipitang:- ain, jirah, min, king, jubai ♥ Ranau:-edy, nana, achik, akak, gurl ♥ kudat:- sory la, nda aku smpt mngingat nama korang, tp, insyallah, ada jodoh berjumpa juga bha kita kan. d sabah ne..hehehe
12 Jun,sekali lagi kami pi kompleks sukan, jenjalan ja la.kali ne jalan sama ngan team kk. me'round gerai2 saga.hahaha. ada juga gerai ntuk wat logo, nak juga wat tp dgr kata guna baju sendiri la.Sempat lagi tgk konsert (singing competition) dowh sambil makan gula-gula kapas. ei, manis betul, nda larat aku mo kc habis, tapi habis juga la..(^_^), main sumbat ja. (lpas ne takmo ar makan gula-gula kapas sorang2, huhuhu). Balik Ja dari malam tu, resah aku nda kudapat tido taw, ntah kenapa la tu.(terlalu Serba salah kali, huhu) Bagus2 tido, terbangun pla jam 1:35 am,. Keluar aku dari bilik tu, lepak kjap kat koridor, tgk langit, hurm rupanya, ada lagi org belum tido. kat hujung koridor tu ada org bergayut, kat dewan makan pla ada org main daun terup, mak cik  pengawal pla masih lagi mengait. Tapi, sunyi betul la time tu. Bulan Yang bertemankan satu bintang. Cutenya, hanya satu bintang tu yg paling jelas antara yang lain, dekat bulan pula tu. Dalam Banyak2 lagu yg aku ska, lagu Munajat Cinta jg aku nyanyi time tu.(^_^), rasa mcm ngam betul time tu ngan lagu tu. Lebih kurang jam 2:15 begitu, aku masuk dorm, ngantuk udah. tapi, terbangun aku oleh c Edy taw, aku sedar jg time dia minta izin tido sebelah aku tu, aku pun bg juga la ruang, nda lama begitu, kecian pula aku sma dia, ye la aku ne kan gemuk sket, dalam ngantuk2 tu bangun jg aku, mencari tempat mana yang sesuai mo tido, mybe edy perasan aku bangun tu, dia pindah balik pi katilnya, aku ne pun, sambung tido la di katil aku tu.(teda perasan btul aku time tu taw, kjam, huhu).. Nda lama kemudian, kak ana pla kc bangun aku bawa pi tandas, sedar tak sedar, di luar uda aku pakai selipar, isk2, bahaya jg klu nda sedar ne taw, nseb bek aku sedar dan waras time pakai selipar tu.huhuhu, bila aku tgk dewan time tu, agak malap uda, tiada lagi org yg berkeliaran, kecuali mak cik pengawal lg yang masih tekun mengait. Habis dari tandas tu, bru la aku dapat lelapkan mata selena-lenanya.
Pasukan Kudat awal pulang ma, 11 jun tu, pulang uda dorang, pastu sipitang dan kk pla pulang 13 jun, kami tuaran dan ranau balik 14 jun paginya. Malam ahad tu, kami pi kompleks ntuk persmian penutupan Saga. Ada Stacy yuk sma Abu Bakar Ella. Ada persembahan tarian dan Persembahan Aikido lagi..tapi jam 9:00 tu, pulang udah kami. coz esok kami nak pulang dah. 

Kota Kinabalu, Tuaran, Dan Kota Belud.
Kota Kinabalu, Tuaran, Dan Kota Belud.

p/s: Ei, cam teda semangat bha pla aku mo menulis ne, ntah kenapa la ne, whatever la, apa pun aku enjoy bangat time saga d sandakan ne, i won't regret anything.(^_^)

No comments:

Post a Comment