Monday 2 May 2011

La La La

LaLaLa…

Sepanjang masa aku tak menulis ne, serabut betul perkara2 di kepalaku ne. Klu di Sekolah dlu, ble juga bercerita2 ngan kawan2 di dorm (meluah lah kunun, padahal mengumpat, ada la)hehehe. skrg ne, duk kat umah. tanggung sendiri la segala rasa masam, pahit, manis, n whatsoever. sekurang-kurangnya, dengan menulis di sini ne, ter’release’ la segala masalah-masalah di mindaku ne.pelik pla bunyinya kan.well, im not a writer.im just an ordinary girl who wants a big miracle happen to change her life (^_^)V
Sambung belajar. semalam, aku dah check rayuan aku ntuk kplspm. nampaknya, so, mendukacitakan la. sekarang ne aku tunggu tawaran dari poli lg, klu tak dapat, masuk tingkatan 6 ja la aku ne.hurm,  selama ini, aku ingat lepas spm, aku ble ar honeymoon.(betul2 tak sedar diri ne, hahahaha).tengok2 lagi, tambah banyak pla urusan mo wat. sepatutnya, dalam umur aku bru 16 sekarang ne (21 may 2009), masih lagi duduk kat bangku sekolah tu mengadap cikgu, wat kerja rumah, ikut ko-kurikulum, main2, memberontak dgn peraturan2 sekolah, ponteng kelas, makan kat dewan makan, membersihkan asrama, ada prep, ikut perhimpunan asrama n sekolah.huhuhu. ada jg aku dgr sesuatu, bunyinya camne ar, (aku ne bukan pakar kata2 motivasi) “kita kena berfikir seperti 5 thn lebih tua daripada umur kita sekarang”.aku pun tak thu dri mana aku dgr tu.(aku mmg jenis yg tak peka terhadap keadaan sekeliling atau pun yg tak berkaitan ngan my aktiviti). tapi, gimana caranya ya?huhuhu
taekwondo. 31 may 2009 ne mmg tarikh keramat bagi aku la ne.haha, pasal aku ada upgreading ntuk kenaikan ke tali pinggang merah.whoa.seram kaku aku ne. bila teringatkan keadaan upgreading kat tun said tu, boleh2 ne kejut perut sorang2. time tu aku tali pinggang hijau calit biru. kebetulan lg aku tgh dtg bulan tu. bulan aku ne kan, cam tau2 ja hari tu hari yg penting dan genting ntuk aku. asal ja hari tu penting, genting, bermakna, ntuk aku, bulan pun dtg. aku pun redha ja la. part kicking2 tu, aku btul2 tak dapat nak wat betul2. imbangan badan nda betul, paras tendangan tu pun bawah belt.ye la , nak wat camna, depan ada sir, belakang pla berbaris duduk ahli taekwondo, ada jg murid sir mex sna dtg, termasuk lg budak2 aspura lepak kat kantin tu. fuh~ kecoh btul aku. hasilnya, aku dpt satu ja, pergi tali pinggang biru. syukur jg, dpt naik daripada tiada kenaikan. hurm, itu aku dah tak kecah udah . kebetulan, ada juga belt merah mo upgrading ntuk belt hitam.mak aih, sensara betul aku tengok dorang. aku pun lupa udah camna susunan examnya tu, mula2 kick, pattern, sparring, bru breaking. tak pasti la pla klu ada self defence.nda ingat udah lor, tp aku ingat ar camna teruk dorang sparring tu.ada 2 org yg mo pi belt hitam situ. part sparring tu la bha, sikit lg aku mo menetezkan air mata tgk dorg, smpai tak sanggup lg mo tgk dorg sparring. alih2, keesokan harinya, aku dengar ja dorg suria bercerita camna 2 org senior tu sparring.katanya, ada sorang senior tu, kena tendang smpai jatuh kat bawah meja sir herman. aku pun tak thu la btul ke tak, coz aku tunduk ja pastu tu. ne la satu perangai / tabiat aku ne, terlampau ikutkan perasaan menyebabkan aku terlepas scene2 yg penting.kesimpulannya, aku rugi ar. tak tgk full smpai habis senior tu upgrading pi belt hitam. cian aku ne.hahaha. apa pun, ntuk upgrading kali ne, aku kena fokus betul2.yuran upgrading mahal ma. tp aku masih ada problem ngan flying2 n reverse kick, 2 pattern paras aku tu, self defence, stamina. and penyakit sajuk aku ne.however, i’ll try to cope those problem with my lovely songs la..(i’m such a crazy kiddo)kuikuikui
my economy. ‘its all about money’  sekarang ne aku berhenti sementara belajar menjahit. ertinya, aku jarang udahla pi pekan kb ne. teda uda muka aku lepak2 kat tembok bunga di restoran kota raya tu atau di mana2 tembok bunga la. belanja aku pi belajar menjahit tu ntuk satu hari rm 10.00. banyak ka jumlahnya tu? hurm aku start blajar mnjahit tu dri 9.00 am, pulang jam 5 pm.maybe banyak mybe skit la kali ar…hehehe, tp, aku survive la skit suma duit tu dgn membawa air dari umah. kadang2, dpt juga aku save rm10.oo tu ntuk sehari daripada membelanjakannya. cam posa makan ja aku di pekan tu coz minum air ja. tapi kadang2 tu, semangat makan membuak2 la pla, makan jg la aku pi pasar besar tu.hehehe, sekali makan mo jg rm 5 atau rm 7 begitu. lepas habis makan tu, rasa cam menyesal la pla beli banyak2  tp makan separuhnya ja uda kenyang. sebenarnya, aku target pas habis spm tu, mo kerja kunun jadi tukang sapu sampah ka, tukang cuci pinggan mangkuk, kerja la d mana2 tempat d kb ne ntuk merasai pengalaman berkerja n menerima gaji..heheh, malangnya aku ne masih bawa umur 18. aku tgk iklan peluang pekerjaan pun minta 18 thn keatas. klu thn ne umur aku mo pi 18 ble la kali, tp ne bru mo pi 17. apa barang.hahaha. pastu, terfikir la pla mo blajar menjual, tp takda modal. pastu, aku ne mmg tak peramah ngan org.hei, banyak masalah la.(-.-). aku pun ikut ja la plan mother aku suruh pi blajar komputer n menjahit. di samping2 tu juga, aku rasa tak salah klu aku pungut2 tin minuman yg kena buang merata tu ntuk di kumpulkan.so, bila aku tgh rehat dripada menjahit tu, jenjalan la aku mencari tin ntuk dipungut. tpi, aku mula pelan2 ja la.hahaha, (tetiba ja aku tau malu ne). ada juga suatu hari tu, dengan semangat mo duit ne (^_^), aku spend money skit skadar nak ambik plastik hitam, bikin simpan tin.aku pun mula mencari tin di tembok2, jalan2, sampah2.ada juga la yg dok perhati aku pungut tin, tp time tu aku tak kecah ar. dia tengok ja aku seolah2 aku ni pencuri ne. mybe perasaan aku je kut, tp aku rasa camtu la. pas habis aku round kat situ, aku blah pla pi timbunan kotak d slh sebuah kedai cina. time aku selongkar tu, tetiba ada sorang nenek  tu, dia dtg rapat ngan aku,aku pun terkejut gaban lah ne, pada asalnya aku tak kesah klu kena tgk2 ne, tp klu dah smpai dtg rapat cam tu, sajuk juga aku. menggigil jg kepala lutut aku ne blah dari situ.kebetulan jg mother aku dtg jemput aku behadapan kfc tu.cepat2 aku masuk dlm keta, mujur mother aku tak marah la pasal aku bawa tin2 ne pulang umah.bila aku anggar2 tin tu, adalah lebih kurang dalam 15 tin aku pungut. klu 10 tin dalam seminggu? 70 dah. klu sebulan?hurm, aku ne angan2 ja tinggi tpi usaha tu hangat2 tahi ayam ja..huehuehue. pastu aku tak berani sdh wat pungutan tin secara gerilla tu. kadang2 aku aku pungut 1 atau 2, kdg2 lansung takda. susah jg cari hari yg aku betul2 bersemangat ne, mo tgk jadual jg la.hehehe.
Shopping & Pinjam-meminjam pla dah. musim shopping aku ne menjadi klu aku banyak duit ja la dlm rm15 - rm 25 begitu, hahaha, terpaksa jg bajet la klu mo shopping ne.satu lagi msalah aku klu shopping ne, tak pandai menawar dan rasanya terlalu menjaga hati kut..ya ka?hehehe. klu mother aku suruh beli sayur atau ikan kat pasar besar tu. paling la aku serba salah. klu kena panggil beli ikan tu, mmg serba salah btul aku. ‘beli ikan, dik? rm5 ” sambil dia tunjuk timbunan ikan tu, klu aku tinguk ikan2 tu, nnti penjual tu bersedia la pla mo bg masuk ikan2 tu dalam plastik, klu aku ignore penjual tu pla, rasa cam kurang ajar/biadap/menghina la pla aku ne…seboleh2nya, aku tak nak la dlm situasi begitu klu mo membeli (nda tenang mo membeli)so, ntuk mengelakkan rasa serba slah ne aku mengambil jalan, (cewah) ntuk pergi ke tmpat jual ikan yg mother aku suruh tu melalui jalan yg singkat saja.jalan laju2 pastu stop right front the target….hahaha..ok ar tu..stakat ne, klu aku mo shopping bangan baju atau seluar tu, aku pergi pasar tani ja la. klu mo beli di kedai2 kain atau pun di gui ka, mana la cukup duit aku ne. first time aku pi shopping sorang d pasar tani ne, time form 5 la, sebelum ne ikut mother aku ja pergi beli ikan. pada mulanya, aku sekadar mo tgk 2 ja bha tu. kebetulan, pada masa itu, ada sorang nenek  (ble ka aku gelar makcik yg agak tua itu nenek?sory ja la klu kata ganti nama diri tu salah, lupa bm udah aku ne) tgh duduk menjual cincin dan anting2. mula2 aku tak minat sangat la tgk2 suma tu, tpi bila ada sorang makcik tu tanya2 harga cincin2 tu.”piro di ti?”aku ne fhm2 la jg skit coz kdg2 mother aku ckap jg klu time membeli sayur di pasar besar tu dlu2.harga cincin tu rm 5 stu, ada jg rm4. well, bercakap tentang cincin atau apa2 barang kemas ne, mana la aku tau apa. aku pun join la jg duduk ngan makcik tu meninguk cincin.(hahaha) setelah lama aku meninguk tu, terbeli la jg aku cincin tu. suka betul aku tgk cincin tu. aku pun lupa uda warnanya silver atau tmbaga, rasanya tembaga kut.bentuknya agak leper, pastu coraknya cam ada 4 segi berbaris begitu n setiap 4 segi tu ada tanda silang d dalamnya, ntah camna mo bgtau secara detail coraknya tu. aku tak terer dlm hal seni corak2 ne. biasalah kawan2 kan. pinjam2 barang tu mmg biasala ar. aku pun kategori peminjam juga ne.hahahaha. tp bg balik ar. aku rasa dia terlupa bha tu.malam tu dia nampak aku pakai. aku mmg pakai klu masa tak exam kat dewan. klu exam nda la aku pakai. dia pinjam ar, aku ne rasa berat hati jg bg pinjam, coz aku tak pandai menagih balik barang bha.tp, dia bg jaminan mo bgi balik pada keesokan harinya, coz esoknya hari last spm dimana aku ambil exam lk pla jam 2 ptg tu. ntah camna la aku ble lupa minta balik cincin tu.padahal, time dia kena jemput pulang tu, aku ada ramai2 kat pondok pengawal tu. mmg rezeqi dia la tu. aku halalkan saja.hehehe. oh ya, ne nak habaq stu ceta ne, hehehe, bercakap pasal pinjam2 barang ne, aku mo ceta jg pasal baju kadet polis aku yg kena pinjam beserta aksesorinya sekali ne. nak dijadikan cerita, pasukan polis ne ada prtandingan kawad kaki di kota marudu sna, mula2 tu aku mo juga join sekali, tapi terpengaruh dengan nasihat/hasutan/dorongan/bimbingan/apa-apa jela tentang spm hmpir menjelang tu, aku tak jadi ikut ar.jadi dorang serap masuk yg bukan ahli kadet polis ne. baju beserta aksersorinya di pinjam. aku ne ok jg kena pinjam2 ne tpi mensti la bha bagi balik. selepas seminggu dua dorang habis kawad kaki tu, aku ne kira mo bagi peluang ar sama orang yg pinjam baju aku tu ntuk..yela. mybe masih penat dari kawad kaki tu. masuk minggu ketiga, aku bosan uda menunggu ne. nasib bek ntuk hari kokurikulum tu aku pakai bju taekwondo sepanjang menunggu baju aku dihantar tu..bosan uda menunggu aku pun berjumpa la ngan A yg pinjam baju aku tu. sekali tanya punya tanya, dia tak jdi pinjam, pastu dia pinjamkan kepada B.oh, ok. pastu besoknya aku tanya pla B, kata c B ne, dia pinjam bajuku saja, yg seluar tu si C yg pinjam.ok, aku dah dapat baju. tinggal seluar dan aksersorinya lagi.ptg tu jg aku cari si C di blok aspuri paras atas dorm 3. org dorm kata, C mencuci kain.ok, sibuk la tu. so, aku tinggal pesan, esoknya aku dtg cari balik C. Kata C dia tak pinjam seluar aku, hadoi.2 3 hari aku rest mencari. selepas tu, aku tekad suruh A, B, C cari seluar aku tu. tak kira kira dimana jua. nah ko, susah jg mo kekalkan temperature aku ne cool. selang seminggu begitu, dtg pla D, antar seluar kadet polis aku tu. sampai juga akhirnya. mo juga sebulan aku mencari baju n seluar kadet polis ne. aksersori tu, mmg aku redha tak redha ja la. asal dah ada baju ngan seluar pon sdh cukup. malas nak ribut2 lagi. dah berapa kali aku kena camtu tu cuma org dan barang yg berlainan la. tp, aku ne mengambil teori yg positive ja, bahawa semua org tak sama. jadi aku ne mmg tak serik2 lagi bg pinjam barang ne.walaupun dah kena berkali2 situasi yg sama. org ne, klu meminjam, tahu la bg balik.takkan tuan empunya nak menagih dlu bru nak bg balik.huhuhu.tu pasal first time aku shopping di pasar tani n hal pinjam meminjam ar.time aku beli cincin tu takda pla yg menjual kain sna.so, d second time aku pi sana, kira mo beli cincin yg serupa ngan yg dulu tu, tp cari punya cari sampai sekarang aku dah tak nmpk nenek tu jual cincin kat situ lagi. yg aku jumpa sana at the second time tu, penjual sigup2 ar & menjual lelong baju2 n sluar2. pada asalnya mmg teda niat mo beli baju ne, coz aku agak harganya mesti cam harga kat gui2 n kedai2 kain sebelum ne.sebelum aku tgk baju2 n sluar2 tu, aku tgk dlu harganya.coz takut pla nda cukup duit ne, nanti kena suruh cuci baju pla…hahaha.gurau ja.agak terkejut juga la, bila nmpak satu deret pakaian tu rm1 ja. uina, aku tgk bajunya pun ada yg kecil, besar, nipis, tebal, jacket pon ada!!!lebih kurang 3 kali aku tanya makcik yg menjual tu.rm1?  mula la aku membelek sana sini. sekali tu aku dapat, satu pakaian, cam rupa jecket pon ada.tebal la.panjangnya sampai paras paha.nampak cam kecil sdikit ntuk aku, tapi aku suka tgk designnya ala2 korea gitu.B ).radu ja la.hahaha
Drama & movie. nak kata aku ne peminat fanatik drama n movie korea, rasanya tak juga la. minat biasa2 ja la.buatan indonesia ne, klu stakat 15 - 30 episode tu mybe minat juga la.buatan malaysia minat juga la. kira sumanya ok la. aku suka tgk ceta genre romantik, comedi, seram tu mybe skit ja kali(penakut). hehe.klu ble aku taknak tgk film yg banyak sangat konflik.sebab ianya memberi impak yg besar pada hati,perasaa, tabiatku(mudah terpengaruh). sebagai contoh macam drama bawang merah bawang putih tu, mak aih, mula2 tu best jga tgk, tpi bila masuk konflik berat2 ne, masuk perinya la, sihirnya la, org phsyco. huhuhu, taubat aku mo tengok. konflik skit2 tu ble la. ne terlampau banyak pla. sampai mengambil msa setahun lebih d rancangan astro.kpd peminat drama bawang merah bawang putih tu, jan marah pla ar, ne pendapat aku ja la.peace2, no war ar(^_^)V. klu drama malaysia ne pla, stakat ne ada peningkatan la. klu time budak2 dlu, mana la aku tgk drama malaysia ne, kira tak best ar, dlu aku tgk dra dri filipina cam rosalinda tu.hehehe, kebnykan zaman kecil aku tgk drama filipina n drama china dulu2 yg lawan2 tu.wong fei hong.hehhe.stakat ne, drama malaysia yg aku kira bule2 la, rona roni makaroni, mertua VS menantu, cinta gila.rasanya itu ja kut, sebab kdg2 tu rsa mo tgk sangat ceta2 ne.^_^. klu movie malaysia, stakat ne film2 ada apek tu aku ska tgk ar, farid kamil, maya karin. yg ada unsur romantik comedi ar. lebih menarik lagi drama or movie tu klu pelakonnya muda & cantik & cute & handsome cam lee jun ki (^_^), berpengalaman, lebih realiti skit (mengada-ngada la pla aku ne)..
Last but not least, its about my ♥ Qie ♥. Lama uda nda jumpa dia whoa~last jumpa pOn hari tu ja la.itu pon time aku lepak2 d pekan kb ne. tp sekejap aja. bgi aku, kira big suprise la.(^_^). mula2 tu, tak thu yg dia ada kat situ. ada jg aku lalu tgk sapa2 yg ada situ, tak perasan la pla masa tu coz aku tak cam sgt. time duduk² tu, secara tak sengaja (ceawah, Hahaha!) aku t’nmpak kelibat dia. laut hatiku yg tenang ne, tetiba bergelora mcm ada gunung berapi nak timbul la pla. rasanya,lama la jg aku cuba menenangkan perasaan tu..(^_^)..aku tenangkan dgn menganggap itu cuma khayalanku saja, kerana sebelum ne pon, sepanjang masa aku jenjalan kat kb tu, selalu btul aku nmpak org yg hmpr serupa Qie. Giler bayang kali aku ne ar?!!.selepas tenang skit tu, aku tak nak dh toleh² mana2.sajuk jg beb. tapi, itu hanyalah ntuk seketika, tetiba, aku rasa namaku dipanggil, sekali aku pandang belakang (uiseh.hehe), rasanya aku bleh grab suma perasaan happy di dunia ne..nmpaknya, aku tidak bermimpi. (ditegur aja, sudah aku ne melayang.haha)ei, kenapa la aku ne, nak kata dia lah yg paling hndsome, nda jg.klu, aku fikir time aku waras ne, rasanya, dia cam org besa2 ja, lucu, serius, komited, sopan, pendiam, yela cam org besa2 ne.mybe dia hnsem and special coz i like him, right? if not, he would just like my friend. ok² la, semakin semangat aku menulis sini, semakin lagging pla pc ne. nasib baik automatic saved, klu nda, menaip perkara yg sama ja, hari2.hehehe
-Sekian, Terima Kasih-
p/s: i like Qie, but he’s not belong to me, and we not belong together.hahaha

No comments:

Post a Comment