Saturday 25 August 2012

Aku dan Dia

Rasa macam tak kerja pula hari ini, stay up sampai jam 2.48 am padahal esok kerja jam 12.30 pm. 
Dalam melayan rasa angau aku yang tak sudah, hm sabo je la.
Orang kata, mabuk cinta~?

PADAHAL

Aku ne kasih bertepuk sebelah tangan ja kali. Bak lirik lagu mana tu, dalam diam aku mencintaimu. Haha. Entah kenapa, tak sikit dan tak banyak, ada juga kawan yang percaya aku untuk memberikan sepatah dua kata pasal hubungan dorang. Untuk makluman, aku tak pernah bercinta pon. Dah bagitau dah, tapi tetap juga nak minta pandangan so aku bagi ja apa yang ada. Ikut logik kunun. So, bila ada kawan minta buah fikiran macamana nak handle perkara macam ni, senang ja kalau ikut teori aku. Kalau mahu rasa bahagia, bagitau direct dgn orang tu pasal perasaan tu segala. Kalau mahu rasa derita cinta sebelah pihak, takyah trafik jammed nak bagitau, duduk diam ja. Tapi kena bersedia untuk terima risikonya lah. Apa risikonya? tau-tau je la, bila dah kena reject tuh...takpa, aku faham tuh. hehe

Mengenai orang yang aku angau ne, memang kasihan lah. Dia tak tahu pun aku ne kira minat ma dia lah. Apa tidaknya, bila dia ada, aku buat-buat tak nampak ja, padahal dalam hati tu hanya tuhan saja lah yang tau betapa nervous happy aku jumpa dia. Bila bercerita tu, hampir nak semua kawan di situ aku bawa bercerita, tapi nak bercerita dengan dia, rasa lidah ni kelu pula. Takda idea jon. Selalu kalau part dia bercerita, aku secara autonya menjadi pendengar cerita. Lagi tetiba tu, mulut ni jadi sopan santun pula, asyik nak senyum dan ketawa senantiasa (tak dapat cover rasa nervous happy punya pasal). Tapi lain cerita lah, kalau aku sudah over-excited gembira tak kira asal apa, dia ada kat situ ke, takda ke, aku bantai ja, nak menyanyi, aku nyanyi, nak menari, aku menari. Aku memang hampir lupa diri kalau dah over-excited tu. Sekali sekala kunun.

Kadang-kadang bahaya jua tu, kalau aku dah seronok sangat, semua nak terluah. Hari tu dah terlepas cakap, orang ni aku suka tengok gaya dia dan suara dia sopan. Aku cakap direct, aku suka tengok dia depan kawan-kawan di 1B. Fuh! Macam nak meletop ja, saluran darah aku selepas aku sedar aku cakap tuh. Itu kira pertama kali aku cakap direct ma orangnya. Nasib baiklah, orang tu budaknya baik. Kalau tak baik, memang dah jadi bahan permainan cinta monyet kot aku. Dia anggap aku macam kawan biasa jua. Syukur. hehe. Seperkara lagi, selepas aku dah luahkan tu, perasaan aku seperti rasa lebih baik. Seakan-akan melepaskan beban yang tergalas di hati. Sekarang ni, aku anggap orang tu macam kawan biasa yang boleh dibawa main game bowling with no such feeling. 1 team ok. Tu kira dah setel. haha

"Lelaki ni macam bluetooth, Perempuan macam Wireless" ni la pepatah aku jumpa di fb. Ya ka? kalau aku tengok-tengok (x fikir lah), betul jua. Persepsi kita tengok dan kita fikir ni agak berbezakan? Ada beza tuh. Kononnya, perempuan ni suka banyak jejaka lah, tapi di antara banyak jejaka tu, dia akan suka orang yang paling menambat hatinya. Ceh, ayat tu ar. Itu lah perihalnya aku ni. Aku suka dia, tapi tak tau kalau dia suka aku. Kerana aku malu nak luahkan lalu kudiamkan saja. Tunggu perasaan tu pudar dan hilang. Seperti dulu jua. 

Kenapa? Kenapa aku tidak luahkan? Seandainya kuluahkan, mungkin kah akan direject? tu biasa.  Hahaha. Bagaimana halnya kalau dia pun sama? Jadi ayat "Ya, kami kapel" tu pun akan wujud dalam kamus hidup aku. Mungkin bagi setengah orang berpendapat bahawa aku ini masih katak dibawah tempurung, tapi itu lah aku kot. Dari aku sekolah menengah, istilah orang couple tu, hanya untuk orang yang bakal nak kahwin dah. Kalau tiada bermatlamat nak sampai ke jinjang pelamin, tak berkesudahan la jawabnya. So, di saat ini aku masih berpegang kepada kata-kata itu. Ye la manatau, sok lusa aku berubah, kot2 nak bercouple sakan pula dah. huhuhu. Iman tu tak boleh dijangka. Hasilnya, aku tidak menolak rempah ratus cintan cintun ne, tapi mungkin lebih baik aku diamkan saja. 

Aku sangka mengasihi orang dalam diam ni, kira ok lah, tak menganggu dan menyusahkan dia. Rupanya aku. Aku pula yang huru-hara sendiri. Merindu tak sudah. Apa boleh buat. Itu jalan yang aku pilih. Hm, mungkin dah tiba masanya untuk aku lupakan semua yang berlaku di sana mengenai dia dan mulakan hidup serta hari yang baru. Pastinya tidak mudah bagi aku kerana terlalu banyak kenangan jatuh bangun aku bersama dia. Bila memikirkan semua ini, rasa derita di hati lantas ingin membenci. Namun mampu kah aku untuk membenci dia yang selama ini sering buat aku tersenyum dan tertawa serta sedar akan kekurangan diri dalam menongkah arus kehidupan? Apa pun, aku harap dia gembira dan jangan pilih orang macam aku, sebab lebih baik dia pilih aku kan (cewah, promote lagi) daripada orang lain. haha. Gurau je. Semoga dia berjumpa dengan orang yang terbaik untuk dia sebab dia memang layak untuk mendapatkan yang terbaik (pinjam kata2 abg Andy).

No comments:

Post a Comment