Friday 7 September 2012

Hati Ini

Hati ini
Unik dan pelik
semakin aku meningkat dewasa
semakin aku tidak dapat memahami dan mengawalnya
namun aku sentiasa cuba memujuk dan merawatnya

Hati ini
seringkali terasa lemah
tidak seperti yg dipamerkan dgn kekuatan jasadnya
ya, mungkin aku boleh mengangkat berat seberat tubuhku
tapi hati ini sungguh pelik
sedangkan aku sebagai pemilik pinjamnya pun tak mengerti
akan apa kemahuannya

Sigu kata
hati paling sukar dijaga ialah hati perempuan
betulkah tu?
kalau boleh, aku nak didik hati seperti lelaki didik hati dorang
itupun kalau boleh lah

Pernah aku cuba tanya
"Boleh kah kita buang perasaan kita"
dalam erti kata lain
hidu sebagai manusia yang tiada berperasaan
~kosong~
segala teguran dan nasihat aku cuba terima
tapi hati ini masih berdegil

Bukan aku tak pernah mencuba
semester 5
Aku cuba menyibukkan diriku
dengan pelbagai kerja, tugasan, dan aktiviti
yang memang aku akui cukup-cukup memenatkan diri dan fikiranku

Hasilnya
aku rasa kosong, tak bererti, bersendirian melalui detik perjalanan hidup
seakan-akan cuma aku dan bunyi detikan jam yang berputar di bilik yang padat dengan lampu yang malap
dari situ aku tersedar seketika
hidup itu perlu dijalani dan dinikmati
bersama rakan yang sentiasa bersamaku
ingin saja aku coretkan sekarya penghargaanku buat mereka (maybe later, haha)
pemikiranku yang kosong dan penat di dekati oleh rakan-rakan
yang sanggup bersamaku setelah aku berubah sejak aku kenal mereka sampai lah sekarang
tidak kira apa yang telah aku lakukan kepada mereka
buat aku sedikit terharu dan menghargai

Hati ini
Hati yang gembira berteman
namun sukar untuk membuka ruang untuk mereka menembusi tembok kepercayaan
kawan yang rapat dengan aku mungkin perasan hal ini atau pun tak
Sukar untuk aku menceritakan segala duka dan masalah aku kepada mereka
kerana itu aku lebih selesa mengekalkan jarak antara aku dan mereka
andainya terlebih rapat
adakalanya seseuatu perkara itu berlaku
hasilnya akan menjarakkan aku dan mereka
Itu membuatkan hati dan rasa aku lebih teruk dari yang sebelumnya

Hanya satu keputusan dan penyelesaian yang harus ku lakukan
demi kebaikan ku dan mereka yang rapat dan ku sayangi
Hanya itu saja yang boleh ku lakukan
Tabahkan hatiku dan teruskan berjuang
berbekalkan prinsip yang baru dalam hidup
Ya, aku tunggu pengakhiranya.
Let's see this to The End.
...The End...

-amal-

No comments:

Post a Comment