Thursday 12 April 2012

Titipanku buat Sahabatku

Khasku coretkan buat sahabat-sahabat yang mengenali diri ini dan yang sentiasa menemani walau di masa susah dan senangku.

sEtiap kejadian yang berlaku itu ada maksud disebaliknya, terpulang kepada empunya diri untuk menyedarinya,

satu demi satu baru ku temui,
kesalku kpd mereka yg cuba merapati,
mungkah sudah terlambat utkku kesali,
kepada mereka yg tlah ku sakiti,
walaupun ku tak bermaksud utk menyakiti,
(Maafkan aku, buat kepada semua sahabat, terutamanya kepada yang rapat dengan diri ini)
yang kini perlahan-la...han menjauhkan diri,
meninggalkan ku sendiri,
mungkin dgn harapanku akan muhasabah diri,
bukan ku tak coba untuk memperbaiki diri ini,
bahkan seringkali tuk setiap hari,

kuharapkan ketenangan sampai ke malam hari,
tapi pergolakkan dan cobaan setia menanti,
lain yang kuharapkan,
lain yang terjadi,
memang ak bukan seperti yg kau harapkan,
lemah lembut, sopan budi pekerti,
kasar laksana pemuda,
namun masih ak ingat batas2 itu,
batas2 yang masih teguh menghadang kehendak sanubari,

jadi itulah amal yang kau lihat pada hari ini,
masih bergelut dengan keinginan naluri,
sambil coba menanam teguh batas2 agama,

Adakalanya aku leka,
mungkin kerana hati ini ingin kau jaga,
lalu kau biarkan aku terus terleka,
pabila aku tersedar sendiri,
derita datang umpama tsunami,
melemaskan kehendak naluriku yang sering ku manjakan,
terkenang senda tawaku.
yang seperti mengtertawakan aku kembali kerana kebodohanku,
telah ku ketahui namun aku apla dan terleka,

Adakalanya aku tahu hukumnya dosa,
Namun terkadang hati seakan terdetik utk mendekatinya,
Lalu,
bagaikan terbuka jalan seluas-luasnya perjalanan untuk aku mendekatinya,
Tanpa ada sekecil-kecil halangan untuk aku melakukannya,

Namun pabila kutahu hukumnya sunat, harus, wajib,
adakalanya kupaksa hati utk melakukannya,
"biar mula2 terpaksa, nanti boleh lah tu"
"oh, alangkah susahnya mo istiqomah ne" detikku.
selama mana aku cuba,
tak pernah walupun sehingga kini ku dapat bertahan,
terasa berat untukku kerjakan,
terasa lama untukku lakukan,
sehinggalah aku berhenti melakukan dan memikirkannya

Namun Alhamdulillah,
Dengan sedikit ujian dariNya,
Aku diuji dengan rasa sakit,
Diuji dengan masa yang tak pernah cukup,
Diuji dengan rasa lemah terhadap diri,
aku tercari-cari dalam kealpaanku,
dimana silapku,
cari-cari aku mencari,
akhirnya ku jumpa,
silapnya aku kerna ku alpa dan leka drpd agama,

Tegurlah aku jika aku mulai alpa agama,
biarkan hatiku terluka kerana agamaku,
jangan biarkan hatiku terluka kerana perkara yang sementara di dunia ini,
pesanan seorang sahabat mengenai 3 S
"Sialan, Siaran, Sinaran"
bagiku untuk mncapai Sinaran itu mungkin mustahil,
Andai aku masih mengharapkan pujian manusia,
Andai rasa ikhlas itu tidak ku cari,
Andai aku tidak pernah mencoba untuk berubah.

-masih mencuba yang terbaik untuk di dunia dan akhirat. InsyAllah. Amin.

No comments:

Post a Comment