Saturday 14 July 2012

Hari Ke-23 Sebagai Cashier

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera

Hari ini merupakan hari yang ke-23 aku bekerja sebagai cashier di G*mart. Nyaris-nyaris terlewat pergi kerja untuk shift Afternoon (masuk kerja jam12.30) sebab tabiat aku yang suka bertangguh-tangguh. 

Target aku pada hari ini adalah memastikan kuantiti duit berada dalam keadaan "BALANCE" dalam erti kata lain, ngam-ngam gitu. Tak terlebih dan tak terkurang. Sebab kalau lebih (OVER), tak baik untuk kepercayaan pelanggan terhadap cashier, kalau kurang (SHORT) pula, kena potong dari gaji. So, Aku berusaha untuk berhati-hati ketika mengira jumlah duit masuk, baki duit pelanggan, dan jumlah duit keluar. Selebihnya, aku berserah kepada Allah. Aku hanya mampu merancang

Bagi shift after, kena jaga kaunter dulu sementara cashier yang sebelum tu, pergi rehat untuk satu jam. Habis tu, baru buat kerja-kerja buang sampah, cuci kain lap. Selesai buat kerja pembersihan, kena masuk pi bahagian sayur. Tolong kakak-kakak staf yang lain packing dan label harga pada sayur. baru hari ini, aku belajar nak buat label harga untuk sayur di samping aku cuba mengenali jenis-jenis sayur (aku tak kenal sangat jenis-jenis sayur sebelum ni). satu pengalaman dan pengetahuan baru untuk aku pada hari ini.

Kaunter Tiga. masa ramai pelanggan, kak Mar datang tolong aku packing barang dan kadang-kadang tu switch aku pula yang packing bila barisan mulai memanjang. Jam3.30 pm masa rehat, aku pi main mesin yang bentuk bola-bola tu. Nak sangat pakai rantai murah tu. Dapat juga la. hehe. pastu pi makan sorang ja, masa nak habis makan baru kawan yang lain sampai dari beli lauk. Perut lapar punya pasal, tak sempat tunggu kawan. haha

Masa kerja tu, jumpa Adik angkat aku sewaktu program OPKIM di Kg. Benoni, pak cik saudara aku, dan Aziela kawan di sekolah dulu.

Habis kerja, kawan-kawan cashier buat pembersihan sementara yang cash out duit. Masuk pejabat dan tengok report, Alhamdulillah, target aku hari ini untuk Balance tercapai. Sebaik ja aku nampak warna putih tu (balance ar tu). Tetiba aku ucap Alhamdulillah dengan suara yang kuat. Entah, aku rasa macam over-acting pula aku masa tu. Tak fikirkan perasaan kawan-kawan lain yang short duit tu... Sorry ya kawan. huhu


2 comments:

  1. aku selalu pergi gmart mal, kenapa aku ndak nampak kau arhh? aiyaaa tertapuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiya, takdir nda pertemukan kita la tu cik kira..nda ba, aku keja ikut shift, maybe masa tu aku pi rest kot..^_^

      Delete