Tuesday 31 July 2012

Gaji Pertamaku Sebagai Juruwang!

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, Gaji pertama aku bekerja sebagai juruwang di G*mart. Setelah dapat tahu staf bahagian jabatan lain dah dapat gaji kelmarin, hari ini baru dapat gaji sekaligus bayar baki jumlah duit yang aku 'short' iaitu RM5.10.

Memandangkan aku dah buat pinjaman RM 200 masa 20/07/2012 tu, secara automatik kena tolak dari gaji. Basic gaji RM 450, so sepatutnya tinggal RM 250 lg. Tarikh aku masuk kerja 22/06/2012, secara totalnya, gaji aku kalau aku tak ambik pinjaman hari tu dan jumlah hari aku kerja 'full time' ialah sebanyak RM692.95, tapi kena bayar EPF'YER dan SOCSO'YER, tinggal RM 420.70. 

Memang agak pelik dan janggal bagi aku dengan perkataan EPF'YER dan SOCSO'YER, dan banyak lagi yang tertera dalam slip gaji tu, tanya ibu dan bapa, baru faham-faham lah jua sikit-sikit. hehehe

Angpau Gajiku
Dapat gaji dari office, punch card dan thumbprint, direct terus shopping. Yeah, akhirnya aku join kelab Kerja OMG..."Orang Makan Gaji"...Semoga sumber pendapatanku ini, halal dan diredhaiNya, aamiin.

Sekian, Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment