Saturday 4 October 2014

My 4 October 2014


Di sana sini,
Status para facebookers,
Mesej whatssapian,
Masuk menaik di paparan dinding maya,
Tertera naik menaik seperti tangga di ruang sembang,
Alhamdulillah, 
Setelah 3 minggu lebih,
Tenggelam timbul di sebalik deretan tugasan, laporan, kuliah, dan kuiz,
Mereka selamat sampai di kampung halaman,
Berpeluang meluangkan masa bersama keluarga,
Mungkin lebih meriah dari hari sebelumnya.


Aku yang hanya tahu rasa rindu dan menyayangi,
Setelah berjauhan dengan keluarga dan teman tersayang,
Mungkin cara ini lebih baik buatku,
Kerana rasa rindu dan sayang itu bagai hilang ditiup angin,
Ianya berganti bahagia bila aku bertemu mereka,
Kadang bila bahagia mengaburi mata dan hati,
Rasa penghargaan itu berkurangan,
Dan kurang,
Jauh bezanya bila berjauhan.
Unik bila rasa itu seperti malam dan siang,
silih berganti gelap dan terang,
(tersengih)


Aku di sini,
Hanya suara mereka jadi pengubat hati yang penat,
Hanya gambar mereka jadi jadi lakaran senyuman tawa,
Hanya video lagak mereka jadi hiburan,
Hanya kata-kata mereka jadi simpulan kekuatan,
Aku dan perasaan yang malu untuk diungkapkan dalam kata kpd mereka,
Sayang, Rindu, dan ingat aku di sini.
(senyum sampai nampak gigi kuningku)

No comments:

Post a Comment