Friday 18 September 2015

My Random Shape Felt Keychain

Assalamualaikum W.B.T.

Warning: Malay remix English remix Sabah slang.


*P*R*A*   *I*N*T*R*O*D*U*C*T*I*O*N*

Ehem... Batuk sikit mana la tau terkejut debu-debu kemalasan yang bersawang di blog ku ni. hahaha

Lama juga aku nda update blogku ni kan.. mau bilang sibuk, masa cuti semester hari tu, banyak juga masa kalau nak mengarang satu novel pun. Tapi yeah, that what happen, I didn't write once. It may due to the water problem that affect Cowboy Town or also known as Kota Belud. Memang sandi sungguh tiada air masa tu..dan salah satu kesan daripada ketiadaan air tu, masih berlarutan kesannya terhadap diriku ni. hm. Aku pasrah jak. Semoga cepat sembuh mal. Tapi disebabkan ketiadaan air tu juga lah, aku jumpa sungai Tambulion.. hahaha.. bertahun-tahun lamanya nda mandi sungai kan.. Ok, itu pra introduction. hahaha

*R*E*A*L*  *I*N*T*R*O*D*U*C*T*I*O*N*

Dulu aku pernah ikut kursus menjahit felt ni di Tuaran, Sabah, bersama-sama Ibu, Puen, dan juga wena. Ladies of the house lah kiranya ni. Course yang kami ambil berbeza but the basic I think the same. Aku ambil pakej buah-buahan dan angry bird. Jahit Lobak oren dan apple. ibu jahit cover buku. Puen jahit strawberry. the other tu aku tak ingat.. hehehe So, kalau nak kata beginner dalam bidang felt ni, nampak sangat menipunya tu ah. Then, aku rasa aku dalam tahap amateur la ni.. sebab nak kata aku terer buat shape2 felting ni memang tak. Aku buat yang simple-simple dan shape yang aku rasa nak buat ja. hehehe

Nak tengok ke some of this amateur handmade? hehehe

This is my first attempt.. Love Keychain.



Phone strap tu aku beli masa tengok-tengok kedai di Kangar sebelum balik bercuti. 
Comel je aku tengok.. suka hati .. hahaha.. Ok next!


Yang bulat tu aku nak buat macam emoji n smiley sebenarnya, tapi kain felt aku yg terhad, aku guna jak felt yang ada masa tu.. light pink hahaha.. mashmallow tu pulak, aku jumpa tutorial buat mashmallow plushie di youtube.. Nampak comel kan, tapi agak susah juga nak buat. hahaha. sebab aku tak notice mashmallow tu ada 3 part yang nak kena jahit bagi cantum.. Yang love tu, hah as you can see. macam tu jak lah..  hehehe

Ingat nak buat collection lah kunun ni. tapi terdetik pulak nak jual. So, aku suggest supaya wena offer pada kawan2nya di sekolah. And then, here we go.. Order starting to flow in... aku tak expect pun ada order.. aku ingat nak jual apa yang aku dah buat ja.. hahahaa. Dan aku flabbergasted bila kawan-kawan wena order shape-shape yang aku tak buat for the first time, contohnya bentuk awan, matahari, bunga, bintang. Hohoho. 

Some of the shape, I managed to make them such for the awan (cloud).


Bunga. Bintang. Yang shape Bintang, bunga, love dalam gambar ni semua order kawan-kawan wena. As I made these for children, I decided to use thread as the way to make all of them are possible to buy at price RM 1.5 - RM 2.00.



Random shape. 

 Yang ni, aku try nak buat Onigiri kunun... tapi entah aku main buat jak.. sedar-sedar lagi sudah salah step. hahaha.. bantai bagi siap jak lah,.,


Yang ni, aku buat santai jak.. 'Hai'. 
Cuba kata 'Hai', manatau jodoh kan.. hahaha

Okay, that's all for this post..

See you again in the next post.

May Allah bless us.. aamiin.

*E*N*D*









No comments:

Post a Comment