Monday 22 July 2013

Baju Kurung

!(^_^)!
Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Konbanwa

Di pertengahan bulan Ramadhan ni, kami (Staff GMART KB) mulai sibuk. Sibuk dengan pelanggannya. Dan aku rasa yang paling tak menang tangan ialah Tukang Jahit. Eh, ke situ pula kan. Biarlah aku belajar mengarang dulu. Markah karangan MUET dulu pun seciput jak. 

Kisah Kedai Si Tukang Jahit.
Sebenarnya aku tak tahu pun apa kisah dorang ni. Tapi satu perkara yang aku pasti, di bulan Ramadhan ni, mereka berpuasa sambil sibuk menyiapkan tempahan baju raya yang diterima dan dipaksa terima. Paksa? Yep, aku sangka benda macam ni tak wujud sebab adanya sistem barter di situ. Baju Kurung dan Duit. hehe. Tapi bila masa tak cukup, tenaga pun sekerat jak, di tambah lagi tempahan yang berlambak2, sebahagian daripada tukang jahit sanggup menolak tempahan baju.

Ini jelas ku temui bila aku jalan di sekitar bangunan di kawasan Segama, KK. Sejujurnya, aku terkejut melihat barisan kedai jahit yang ku temui di tingkat satu di salah satu bangunan di Segama. Berderet kedainya jo, wa cakap sama lu. Dua tiga daripada kedai tersebut, tampal notis untuk tidak menerima sebarang tempahan baju lagi. Ada yang lagi spesifik, tidak menerima tempahan baju kurung. Nah, ini kali lah. Apa perasaan bila tukang jahit tak terima tempahan kita ataupun langsung tak dijumpai di saat-saat kita memerlukan mereka untuk menjahit kain 4 meter yang dibeli mahal-mahal tuh. Hm, rasanya aku boleh faham di situ. hehe

Tukang Jahit Vs Aku
Hm, apa kaitan? Tak ada kaitan apa-apa pun. Hahaha. Maaf, saja nak gelak. Hari ini shift aku pagi, jadi tergesa-gesa nak kira cash out yang terakhir. Berjalan melintasi meja pejabat sebelum tiba ke pejabat cashier, En. HR kami, menyapaku. Menanyakan sekiranya aku mengetahui tempat2 untuk menjahit baju di sekitar Taman Nikmat ini. Cuba mengcover ketidakpekaan aku terhadap suasana persekitaran, aku menggeleng, menjawab sejujurnya sambil tersengih. Dan itu keluar satu soalan yang menjerat aku masa tu, 

"Di mana kau jahit baju kau?"

Mulanya aku faham soalan tu, tapi memandangkan keluarga aku memang jenis yang tak hantar baju ke kedai, hampir semuanya jahit sendiri. Entah, apa yang keluar dari mulut aku sampai kan, terkeluar cerita yang aku boleh menjahit. Merepek, mestilah aku sendiri yang bagitau kn? hehehe. Aku memang boleh menjahit tapi hanya baju kurung biasa sajer yang stail macam baju sekolah tuh. Mana lah aku terer jahit baju yang berfesyen-mesyen ni. At last, esok aku kena bawa baju yang aku pernah jahit sebagai contoh. 

Satu perkara yang buat aku respek la dengan en. HR ni. Sikap dia yang positif dan yakin boleh buat. Salah satu kata-katanya yang melekat di ingatan aku ni di sepanjang perbualan kami bersama executive dalam pejabat tu,

"Aku rasa boleh (menjahit), kalau aku belajar." 

Dan itu mengingatkan aku pada konflik aku untuk kembali belajar semula. Maklum lah, dah setahun lebih bercuti belajar, asyik kerja. Kerja. Kerja. Cewah, cakap macam tak ingat dunia. Istighfar mal.

The Baju Kurung.
Menyelongkar baju-baju lama tak di pakai. Baju kurung ni sinonim dengan baju kuliah di PKK, atau pun pakaian harian di SMATS. Akhirnya, jumpa gak. Tadaaaa~

Ini Skirtnya

Ini Bajunya

A Perfect Couple~! XD
Apa pun, esok shift after. Insya-Allah sampai jua baju ni ke GMART KB.. hehehe

Sekian.

No comments:

Post a Comment