Friday 29 November 2013

Aku + Statics + Minggu Ke-4 November 2013

Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Ohaiyo Gozaimasu.



Ringkasnya minggu ni,
Terlalu banyak jatuh lalu bangun ku terpinga-pinga,
Di saat kewangan semakin jatuh merundum menuju ke angka 1,
Timbul pula Iklan kerja kosong di kedai photostat,
Keinginan itu ada namun 7 pm ke 11 pm,
Jangka waktu itu mengganggu kosentrasi ku,
Tatkala itu,
Ujian kenaikan Taekwondo GTF ke Hitam (1 DAN),
Menggamit perasaanku,
Mengambil kira persediaanku, keyakinanku,
Inginku hadir saja ujian itu yang bakal menjelang minggu depan,
Sekali lagi dugaan itu tiba,
RM250 yuran kenaikan,
Buatku berada di timbang neraca,
Ya atau tidak,
Tidak mampu untuk berada di tengah-tengah,
Kerana masa itu hampir tiba.
Jumaat, habis kelas tutorial statics, aku pulang terus ke wang ulu.
Terdetik untuk makan semurah mungkin,
Lantaran belanjawanku menyekat kuantiti,
Seringgit keropok lekor + sos,
Cedokan nasi 1/2 x 2 bersamaan 1 + Memenuhi 1/2 ruang tapau + telur masa sos
Total RM1.50
Jadi, harga makanan tengahariku yang paling murah setakat ni, RM 2.50.
Alhamdulillah.
Seusai maghrib, housemateku ajak makan di gerai makan depan gerai Warung Pokok Buluh,
Sekuat mana pun aku cuba simpan,
Tetap duit tu semakin kecil nilainya,
Nak ambil sikit lagi, buat pengalas perut buat seminggu ni,
Seingatku, baki angkanya RM 1++.++,
Itu pun Ibu dah mula bagi belanja kira dua bulan yang lalu,
Duit simpanan kerja ku yang dah cecah RM 20++.++,
Ternyata tak cukup untuk tampung aku untuk duduk selama satu sem di sini.
Check Punya Check, terkejut angka 1 itu berubah.
Alhamdulillah, Ibuku macam tau-tau jak ni.
Ntah, aku rasa malu nak minta lebih-lebih,
kecuali kalau hal itu memang aku perlu sangat,
Lebih-lebih lagi, bila umurku dah cecah 21 tahun tahun ni,
Call ibu, ibu kata takpa,
Yang penting aku belajar sungguh-sungguh.
Ya, Insya-Allah ibu.
Doakan kejayaan anakmu ni.
Semoga kita berjaya di dunia dan di akhirat.
Aamiin.


CLASS STATICS
Kelas Static hari Khamis (28.11.2013),
Melangkah longlai menuju ke DPU 1,
Aku duduk barisan kedua dari depan, di hujung kanan dewan,
Tapi barisan kedua itu lah yang paling depan diduduki oleh pelajar,
Entah kenapa barisan pertama itu jarang sekali menjadi pilihan pelajar,
Mungkin kerana lebih selesa di belakang?
Ataupun takut dengan label-label skema, berani mati, 
Atau apa saja label yang akan buat anda rasa terasing daripada kumpulan mereka yang melabel,
Menunggu beberapa detik pensyarah static masuk ke kelas,
Aku cuba melelapkan mata yang segar,
Sekadar untuk merehatkan tubuh yang lesu,
Dek minat ku yang berkurang terhadap statis
Disebabkan aku gagal memahami konsep pengiraan masalah,
Asas matematikku yang lemah begitu aku kesali.


PERBINCANGAN
Baru beberapa detik aku menggelapkan duniaku,
Cuping telingaku menangkap kelantangan suara yang menuturkan kata-kata,
Kulihat warna dunia,
Alihkan pandanganku ke arah suara yang berbicara,
Ah, sebaris denganku namun di bahagian tengah sana,
Sekumpulan per tiga pelajar wanita kos Pembuatan duduk separa C,
Malu ku hilang ke mana,
Lantaran aku melihat kelibat seorang pelajar wanita,
Dahulunya, sukarela membantu aku menyiapkan soalan statics,
Di kala aku duduk resah memikirkan jalan penyelesaiannya.
Lantas ku aturkan langkah ku mendekati mereka,
Mereka berpaling mungkin terkejut apa bila sesorang mendekati dari belakang,
Ku senyum lebar seakan-akan senyum itu satu tiket untuk ikut perbincangan mereka,
Cuba memahami setiap langkah-langkah yang dicoretkan atas kertas putih itu,
Ah! Gravity Center and its Centroid on the shaded area, hm, fahamkah aku?


QUIZ STATICS KHAMIS
Di akhir syarahan statics, Quiz!
Dan ditakdirkan soalan hampir semirip itu yang keluar dan alhamdulillah,
Its an open book quiz!
Semua yang aku faham aku coretkan,
Tiba untuk kaedah matematik untuk mendapatkan jawapan,
Kosong~ Walaupun kalkulator ku canggih seperti yang mereka labelkan,
Aku,
Tidak,
Tahu,
Menggunakan,
Kecanggihannya itu,
Sekali lagi, kejahilan itu menampar keyakinanku,
Kecewa,
Namun kekecewaanku kali ini terubat sedikit, Kali ini
kertas putihku ini punya sedikit coretan formula dan serajah Free Body Diagram (FBD),
Yang aku yakin kesahihannya.

JAM TANGANKU

Usai Kelas statics,
Aku singgah solat asar di Surau PPK Pembuatan,
Setelah itu, mendaki cerunan bukit menuju ke bas yang tersidai di tepian jalan,
Duduk di tepi tingkap kiri, aku memandang bangunan PPK Pembuatan,
Seketika kemudian,
Aku rasa seperti kehilangan sesuatu,
Jam Tanganku!
Kalau aku turun dari bas sekarang,
Takut bas jalan, kena tungguh setengah jam atau sejam lagi untuk bas yang seterusnya,
Aku pasrah.
Malamnya, pun ada kelas ganti statics,
Statics, statics, statics.
Dalam seminggu ni,
Selasa petang lecture statics,
Rabu malam tutorial statics,
Khamis petang lecture statics,
Khamis malam Lecture statics bersama dengan course Manufacturing,
Jumaat pagi tutorial statics,
Huh! Padat dengan Statics!
Semalaman aku tanpa jam tangan,
Rasa sungguh kehilangan.
Mujurlah, Jumaat pagi, aku kembali ke Surau
Bersyukur melihat jam tanganku tersimpan elok dekat bingkai cermin tingkap.
Alhamdulillah.

JUMAAT
Awal pagi, berebut naik bas nak ke Pauh,
Seperti biasa aku memilih duduk di tepi bersebelahkan cermin di bahagain kiri,
Bas tu buka wayang Bujang Lapok,
Layan ja lah,
Setelah bas kami penuh, 
Bas di sebelah ku mula dipenuhi dengan pelajar dari wang ulu,
Basku mula undur perlahan-lahan,
Aku memerhati wajah-wajah pelajar yang memenuhi bas sebelah tadi,
Tiba-tiba, pandanganku bertemu dengan wajah kenalan FB.
semirip dengan artis komedi korea (Gag Concert) yang aku minat tu,
Mujur hatiku masih teguh,
Alihkan pandangan ke arah lain. Kesenyapan.
Habis kelas TITAS di Dewan Kuliah,
Sejam lagi untuk ke Kelas tutorial Statics,
Kak Aisyah, Yana, Nisa, Irlina, Nisa Affendy, Farahia, dan Aku,
Berjalan dan berkumpulan di PPK Pembuatan,
Mereka sedang berbincang untuk gugurkan subjek Statics,
Bagai turut dirasuk perasaan takut gagal, 
aku jua seakan-akan ingin menggugurkan subjek Statics ni,
Dek Carry Marks aku yang rendah bukan setakat rendah tapi dah tahap gagal.
Hampir majoriti kelas Product Design Engineering sem 1 2013/2014,
gugurkan subjek Statics ni dan ambil sem depan,
sebab kalau diikutkan keputusan ujian 1 yang baru-baru ni,
Dari 6+ orang, hanya 5 orang ja yang lulus.
Kalau Kos Pembuatan secara puratanya ramai yang lulus lah.
Tapi, memandangkan jumlah jam kredit aku dah 16 unit,
Nak tolak Statics yang 3 jam kredit,
Tak boleh dah, sebab jumlah jam kredit paling minima ialah 14.
So, Just carry On ja dengan Statics ni.
Ibu kata, cuba saja.
Ok, I'll try my very best Ibu, 
Study Smart, Study Hard,
Usaha Tangga Kejayaan,
Insya-Allah.
Aamiin.

No comments:

Post a Comment