Friday 1 November 2013

Permulaan Hatiku November 2013

Di keheningan malam ini,
Aku seakan kehilangan punca,
Sarat mengenang masa lalu,
Sambil menghadapi detik kehidupan yang mendatang,
Adakah wajar untuk aku tunggu bersama harapan yang tak pasti ini?

Terlalu banyak kenangan bersamanya,
Kadang aku merasa cinta yang tak pernah nyata,
Sejujurnya aku menyayanginya,
Walaupun tidak pernah sekalipun aku suakan rasa ini,
Aku takut akan sebuah kehilangan,
Demikian aku rela menjadi kawan biasa yang boleh mendampingi dia,
Namun kenapa aku rasa menyesal,
Menyesal hanya mampu memjadi seorang kawan padanya,
Andai aku luahkan rasa ini pada saat itu,
Adakah semua ini berubah kepada lebih baik?
Aku menentang dengan mengatakan, itu jauh lebih berisiko,
Jarang sekali aku dengar pasangan yang bersama boleh bersahabat seperti dulu,
Memang wujud, tapi jarang.

Terkenang kenangan bersamanya,
Apakah kenangan itu tidak membawa sebarang erti padanya?
Mengapa dia lakukan semua itu kepadaku?
Pelbagai soalan bermain namun tidak pernah terjawab,
Aku masih terkenang dia,
Walau ada ketika,
Dia, aku lupakan dan cuba menyibukkan diriku.
Tetap ada detik itu, aku harapkan dia ada di sisi,
Terserempak seperti selalu,
Bertegur sapa seperti biasa,
Ah! Aku lemas dalam kenangan.

Aku ingin berubah!
Aku ingin lupakan dia!
Dia dah ada orang lain!
Dia bahagia walau tanpa aku di sisinya!
Siapalah aku dalam hidupnya!
Berkali-kali aku tanam bait-bait kata itu dalam mindaku,
Walaupun adakalanya hati ini terusik dengan kehadiran yang lain,
Masih jua aku teringat dia,
Selagi aku tak dengar,
Selagi aku tak nampak,
Selagi aku tak yakin yang dia dah ada orang lain,
Selagi itu aku masih berharap,
Berharap ada persimpangan yang mempertemukan aku dengannya,
Ingin menjadi miliknya,
Ya, itu hasrat hati kecilku ini.

Sekali lagi aku azamkan diriku,
Tiada lagi penantian,
Tiada lagi harapan yang tak pasti,
Mulakan sesuatu yang baru,
Hargai apa yang ada,
Usahakan agar jangan lagi terkena dengan perasaan yang tak pasti,
Fokus pada diri dan matlamat,
Doa, usaha, Iktikad, Tawakal.
Kuatkan semangat, teguhkan keimanan hati,
Sayangi diri sendiri.
Demi Manusia, Kerana Allah.
Insya Allah.
"Ya Allah, Hidup dan matiku hanya untuk_Mu."Aamiin.

No comments:

Post a Comment