Thursday 21 June 2012

Hari Temuduga pertamaku sebagai Cashier

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Tepat jam 8.44 am, di saat ak hendak kembali melelapkan mata, telefonku berdering minta diangkat. Panggilan dari tempat aku mohon kerja pada dua hari yang lalu. Suruh aku datang jam 10 am beserta dua keping gambar passport dan salinan buku bank. Rasa bersyukur dan teruja serta takut gak, hehe.

Tepat jam 10, aku baru bertolak dari rumah. Bertuah sungguh aku kan? haha. Apa la pandangan pertama yang aku bagi ma majikan aku ne. odoi. 12 minit menunggu, akhirnya baru ada kereta tumpang pi pekan Kota Belud dari Taman Nikmat neh! , kereta kenari ar. Bukan alang-alang. . .

Jejak ja kaki aku atas tanah, sempat aku kaku sekejap, memikirkan bagaimana aku nak menjawab kalau kena soal karang. Langsung tiada persediaan ni. Pasrah ja aku melangkah menuju ke destinasi.

Sampai dekat pejabatnya, aku disuruh duduk. Masa nak bagi gambar tu, pegawai tu tanya pasal salinan buku bank aku. Astagfirullah, AKU LUPA BAWA! 

Aku ingat kena temuduga ja. Tiba-tiba encik tu bagi aku 1 helai kertas soalan dan sehelai kertas untuk mengira. Ada 24 soalan semuanya berkenaan dengan matematik proses tambah, tolak, darab, bahagi. Terus terang, aku nervous masa tu. Sebab aku tak pandai sangat darab bila melibatkan titik perpuluhan. Kira tanpa kalkulator lagi tuh. Nasib baik ada contoh juga la. Sabo je la. Habis jawab, encik tu check terus jawapan, depan-depan aku. Jawapan aku betul 22 daripada 24 soalan. Alhamdulillah. hehe

Habis jawab tu, bermula lah sesi temuduga aku dengan encik tu. Tak banyak jua encik tu tanya, pasal latar belakang keluarga, bidang pengajian aku di politeknik, cerita pasal DTP, kemahuan aku untuk sambung belajar. Terus terang aku cakap, aku memang tunggu tawaran INSTEP dalam masa 1 bulan ni. Taknak berselindung, nanti menyusahkan aku pula nanti. Akhirnya encik tu kata, dia tiada masalah terima aku untuk bekerja dan dia offer aku mula kerja esok bermula jam8.30 am siap bagitau cara pekerja berpakaian. Alhamdulillah. Gembiranya aku masa tu. hehe

Tepat jam 11.00 am, aku habis kat situ. Aku rasa gembira tapi bingung tak tau nak buat apa. Lama aku berkeliaran di Pasar Besar tu, baru terdetik nak cari kasut hitam, stokin la, baju kemeja putih, dan semua la yang berkaitan.

Sebenarnya, aku kira nak mohon pasal kekosongan kerja yang ditawarkan secara sementara pada masa tu berdasarkan iklan, kebetulan pula ada 1 kekosongan kerja yang tetap. so, aku apply la. ehehe

Lain yang ditawarkan, lain pula aku pi mohon. (^_^)


Sekian, perjalanan hidupku hari ini...
Aku hanya mampu merancang, Allah yang menentukan...

No comments:

Post a Comment