Wednesday 13 June 2012

Kisah Aku, Dia dan Si Bidadari - kawanku

Kisah aku, dia dan si Bidadari...

Dua orang kawanku yang terbaik untukku.
Walau apapun yang telah terjadi
Kamurang Tetap Terbaik dalam kenanganku.

Kisah Aku dan Dia 

Dia memang kawan baik.
Mungkin di antara kawan yang terbaik yang pernah aku jumpa setakat ini.
Melayan aku dengan baik, caranya yang tersendiri.
Tapi mungkin tak baik untuk diriku.

Hari demi hari 
aku rasa semakin selesa bersamanya
Banyak kenangan gembira bersamanya
Akhirnya setelah sekian lama
Sehingga aku rasa
Aku telah menemukan seseorang kawan yang boleh aku percaya
Yang boleh aku kongsikan segala rasa yg terbuku di hati
Dia buatku ketawa dikala kupujuk hatiku sedang sedih
Dia buatku terhibur dengan telatahnya dikala kubiarkan hatiku sarat dengan tekanan 
Dia buatku rasa dihargai dikala kupujuk hatiku yang rasa dipinggirkan
Silap haribulan memang boleh jatuh hati dengan dia (hehe)
Tapi aku sedaya upaya tolak benda macam tu jauh-jauh
Walaupun sekali sekala mengusik jiwa ni
Seboleh-bolehnya
Aku tak nak benda macam tu dalam persahabatan ni
Sebab aku tak boleh handle benda macam tu
Aku dah tengok macamana benda tu boleh hancurkan ikatan persahabatan
Andaikata aku jatuh hati pun
Biarlah kekal dengan ikatan persahabatan

Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengah hari
Ternyata kasihku pada kawanku ini
Tidak dapat dipertahankan 
Semuanya bermula bila aku dikuasai dengan perasaan marah
Aku paling benci diriku apabila berada keadaan marah
Kerana perasaan amarah itu tidak dapat ku kawal
Dengan perasaan marah itu, aku rasa seperti serigala jadian
Tak sedar apa yang aku lakukan
Hanya sedar selepas segalanya terjadi
Kemudian menyesal tak sudah

Walaupun aku dah minta maaf padanya
Perasaan bersalah itu tidak dapat ku elakkan
Sebab keadaan begini lah
Aku lebih selesa memaafkan orang walaupun ianya sebenarnya menyakitkan
Berbanding membalas kembali perbuatannya
Kegembiraan dalam membalas perbuatan jahat dengan perbuatan jahat
Merupakan kegembiraan di permulaan tapi berakhir dengan kesesalan dan penderitaan
Aku hanya cuba nak hidup dengan gembira di dunia ini

Aku tahu dan aku sedar
Keadaan tak mungkin akan jadi seperti dulu lagi
Apa pun kenangan bersamanya merupakan diantara kenangan yang terbaik aku rasa
kenangan bersamanya telah menyedarkan aku
Masih ada kebaikan untuk mempunyai kawan rapat

Kisah Aku dan Si Bidadari

Sejak dari peristiwa sekolah menengah tu lagi
Aku mula sedar
Aku tak akan pernah ada seorang kawan yang boleh bersama-samaku
Yang boleh aku percaya akan kejujurannya
Yang boleh aku kongsikan suka dan dukaku
Yang boleh berada bersamaku ketika aku susah dan senang
Tak akan 
Tak akan pernah lagi

Hanya kerana kisah ku bersama si 'Bidadari'
'Bidadari yang aku percaya
Sangat baik padaku
Sangat baik dan cantik seperti bidadari
Memang aku sanggup buat apa saja yang aku mampu untuk mengembirakan si Bidadari
Kerana aku percaya si Bidadari adalah kawanku yang sejati dalam dunia ni
Ditakdirkan aku terjumpa coret-coretan itu
Aku cuba untuk tidak percaya
Namun apalah erti rasa hatiku 
Coretan si Bidadari yang memecahkan kepercayaanku
Sejak itu, aku tak pernah percaya seseorang atas nama  kawan rapat/baik/sejati
Aku tak akan
Tak akan pernah lagi percaya.

Namun itu dulu
Dia datang dan buat aku kembali percaya 
Hatiku terusik kembali teringatkan si Bidadari
Ku cuba usir jauh ingatan itu
Cuba meyakinkan diriku sendiri
Dia berbeza dengan kisahku bersama si Bidadari
Walaupun sebenarnya Dia dan si Bidadari itu hampir mirip perwatakan mereka
Tapi aku yakinkan juga pada diriku
Kisah kali ini pastinya berbeza
Dan memang ternyata amat berbeza sekali
Rupanya pada kali ini
Aku yang menjadi titik puncanya

Seringkali aku berdoa
Agar persahabatan ini kekal dengan baik
Namun, tak ku duga
Ternyata aku sendiri yang merosakkannya

Maafkan aku duhai kawanku
Aku yakin
Semua yang berlaku, pasti ada hikmahnya 
Ini akan menjadi satu pengajaran buatku
Untuk memperbaiki lagi kekurangan diri.

SEmoga kau kekal dengan perwatakanmu,
Keperibadianmu yang menarik hati,
Membuatkan orang yang berada di sekelilingmu berasa gembira untuk bersamamu.
Semoga kau dapat yang terbaik, kerana kau memang layak untuk mendapatkan yang terbaik 
(pinjam kata2 abg Andy)

No comments:

Post a Comment