Monday 5 August 2013

Ringkasan Laporan Harian Julai 2013

Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Konbanwa.

Kawan Ramadhan
Kira mo post gambar dorang sini tapi tiada peluang nak bergambar. Hm, takpa lah. Kawan baruku di bulan ramadhan ini sebenarnya tak jauh mana, yg kerja part time di Gmart juga bah. Walaupun dah hampir sebulan bekerja dengan mereka, ada sebahagian lagi part time yang masih aku nda kenal nama mereka terutamanya part time department lain. Kawan baru kenal ni ialah:- hehehe

  • Asirah
  • Azirah
  • Ariah ( member kelab taekwondo dulu )
  • Angela
  • Akmar
  • Alif
  • Missoh
  • Masliah
  • Noriehan
  • Norain
  • Azhar
Gembira bertemu dan bekerja bersama mereka. Suka duka tu, insya-Allah biasalah, adat bekerja. Masing-masing dengan ragamnya. isk2.. Comel-comel semuanya. :D


Peringatan
Sejak akhir-akhir julai, aku mulai sibuk memandangkan kak Mercyella dah resign, aku secara automatiknya ada shift yang tak berteman pagi mahupun malam. Nasib baik lah, kak Maiteh naik jadi senior cashier. Ada juga bertiga membuat kerja dan urusan di cashier room. Dalam kesibukan ni, aku tidak lupa kepada urusan utama dan pentingku iaitu persediaan ke UniMAP. Cuma banyak perkara yang aku masih ragu-ragu dan bingung. Salah satunya, ialah laporan medical check up.

Suatu hari, semasa aku tengah cash out counter cashier, aku terserempak dengan kawan ( study di pkk, jurusan elektrik sama dorang edut, duduk di barisan kedua selepas aku di bahagian kiri semasa exam listening muet, skg study di UTHM ). Selalunya, dia tegur aku dulu. Mungkin sebab sibuk sangat masa tu, jadi dia tak nampak aku lah. Aku lalu sambil menyapa dia. 

" Hai. . . . ^_^ v "

Selangkah pergi meninggalkan dia, dia berpusing dan bertanya,

" Sudah buat medical check up?" ( hampir serupa pertanyaan dengan peringatan )
" Hah, belum. Eh, bukan buat di Uni. . . . aa . . . di sana kah?" aku menjawab dan menyoal ragu-ragu.
" Mau buat awal-awal tu. Macam mau masuk poli."
" Oh ya ka? sebab dorang bilang ( surat bagitau ) mau buat di sana." sedikit keyakinan menjawab di situ.
" Boleh juga kau buat di sana, tapi banyak lagi urusan."
" hmm, eya jga kan. terima kasih ar." Kebingunganku terjawab.

 Alhamdulillah, ya Allah. Bantuanmu tiba di saat yang tak kujangka melalui seseorang kenalan yang belum pun ku kenali namanya walaupun setelah beberapa pertemuan. 

Kepada kawan ( study di pkk, jurusan elektrik sama dorang edut, duduk di barisan kedua selepas aku di bahagian kiri semasa exam listening muet, skg study di UTHM ), 
Maaf, namamu belum ku kenal. Tapi kau telah membantu ku dari sebuah pertanyaan ke susulan pertanyaan. Walaupun bukan destinasiku ini bukan di tempat yang sama, kau sudi bertanya khabar dan memberikan dorongan semangat. Terima kasih, semoga amalan kita diberkati Allah S.W.T. dan dipermudahkan segala urusan kita menuntut ilmu di negeri orang. Aamiin.

Baju Kurung
Ingat tahun ni, tak mau la beli kain/baju kurung. Mau save budget pi semenanjung. Ada kan aku story pasal tempahan baju kurung dalam port journalku yang lalu tuh, hah, deadline 07.08.2013 ni aku kena siapkan. In addition, encik hr tambah 2 lagi tempahan baju kurung, so that's mean ada tiga pasang la aku kena siapkan. 

Mulanya aku memang dah direct to the point nak tolak, cukup lah satu ja yang aku jahit. Pastu encik hr pula cakap direct to the point ma aku, katanya sebenarnya dia mo bagi sepasang tu ma aku. Memandangkan hari tu aku terlepas cakap pasal aku tak jahit/beli baju raya untuk tahun ni sebab mau save budget. Adui, pulak. Aku terus tak tahu nak buat muka macam mana. Nak tersengih, kang aku malu sendiri. Nak serius, hm, bukan cara ku pulaks. Aduh, Nak tak Nak, aku terima ja lah. Peralatan, alhamdulillah aku dah beli apa yang patut, tinggal nak jahit tepi lah dulu, Insya-Allah. 

Kebetulan lah pula, mesin jahit tepi Ibu pula nak kena repair. Hm, kena lah aku minta jahit tepi di kedai ni esok. Pastu menjahit 3 pasang baju kurung dalam tempoh masa yang sedang berjalan ni ( Tik! Tok! Tik! Tok!), kena hantar pada 07.08.2013 sebelum raya. ergh! sempat kah tu ya? aku sendiri konpius! Selepas tu, bersembang jap dengan encik hr, dari pokok perbualannya:-
1. Pasal baju kurung tu nak kena siap sebelum 7.08.2013.
2. Macam suruh aku pakai baju kurung dengan hasil jahitan kain yang diberikan (baru ja aku plan nak pakai pakaian ala punjabi supaya memudahkan pergerakanku.)
Ni kali lah. apa pun, Usaha tangga kejayaan, Mal. Yakin pada diri. Insya-Allah. Allah ada perancangannya tersendiri untukku.


Macam ada isi penting yang aku terlupa, ahhhh to be continue la nanti k. . .

Hehehe.

Jan lupa niat puasa esok ramadhan.
Good night. ^_^ 



No comments:

Post a Comment