Wednesday 25 September 2013

Kaji Daya Bahan lagi dalam Statics

Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Konbanwa~

Ngiau~ Ngiau~ Ngiau~

Alhamdulillah.

25.09.2013

Assignment Statics
Assignment 1 dan 2 dah keluaq sekaligus dalam portal pada hari Jumaat yang lepas, tapi Amal tak tau nak buat macamana sebab kelas product design dijadualkan untuk membuat Medical Check Up di Klinik Kesihatan UniMAP. Kelmarin dah masuk kelas Statics selama sejam kerana perubahan jadual dan slide power pointnya yang terakhir siap bagi assignment yang ke-3 pula. Hohoho, assignment yang 1 dan 2 tu pun belum tengok lagi dah dapat next assignment pulak. Hm, Okai, alam universiti.

Sepatutnya kelas Statics ni dibuat selama 3 jam dari jam 2 hingga jam 5 ptg, gabung dengan kelas pembuatan. Selepas tu, untuk kelas Product Design pula, sambung terus kelas mathematics engineering dari jam 5.01 pm tu ke jam 7.00 pm. Haah~ kalau kepala boleh berasap, memang penuh dah dewan kuliah tu dengan asap keluar dari kepala student. 

Sharing knowledge with teaching others
Kelas Statics seterusnya diadakan pada jam 1 pm, kelas habis awal jam 10.00 am, majoriti pelajar Product Design pergi perpustakaan. Tanya punya tanya, serius memang terkejut jua lah bila dengar ada yang dah siap tugasan 1. Haah, boleh lah ni nak minta tunjuk ajar dari yang dah siap. Classmate ni majoriti dari matriks, jadi kiranya dorang ni lagi muda dari diri ini la. Hahaha. Kadang-kadang wujud juga rasa malu nak minta tunjuk ajar dari adik-adik, tapi diri ini sedaya upaya menghilangkan rasa malu tu. "Dah tak tahu, tanya lah kan?". Bila kena tunjuk step by step tu, honestly, teringat pada dorang tambey, kojai, wajimin, jesmi, dan joseph. Yang lain tu memang teringat juga lah, tapi insan-insan caring [ya meh, caring? hehehe] ni lah yang selalu bantu Amal bila masuk bab belajar selama 3 tahun di Politeknik Kota Kinabalu walaupun masing-masing ada cara yang berbeza. Classmate yang ajar Amal tadi, seriusly, macam kojai. Dari mula kelas pun, asal nampak dia memang teringat kat kojai pun. Yang lain, belum ditemui yang serupa. Peace, :D

Statics
Tadi belajar bab 2. Secara umumnya, bab 2 ni membincangkan pasal moment, magnitude, dan direction of force. Masuk kelas tadi, Amal sedar sesuatu. Kalau sebelum ni, Amal masuk kelas tanpa sebarang ulangkaji, dan bila pensyarah mula bersyarah dengan slidenya terutama yang melibatkan pengiraan, jujur cakap, Amal will be lost. Bila tak faham, pastu malu pula nak tanya pensyarah, mula lah kejahilan yang pahit yang terpaksa dipendam dan hilang fokus serta emosi yang tak menentu lagi. Itu antara faktor gangguan semasa belajar bila tak buat persediaan awal. Tapi tadi bila dah belajar dengan classmate pasal tugasan 1 sebelum masuk kelas tu, Alhamdulillah, dapat kesan punca ketidakfahaman pasal jalan penyelesaian soalan tadi tu. Ditambah lagi dengan penerangan classmate, Alhamdulillah, banyak membantu. 

"Ya Allah, berkatilah ilmu yang diajarkan kepadaku dan semoga aku memahaminya serta dapat mengajarkannya dengan berkesan kepada mereka yang memerlukannya sepertimana aku memerlukannya sebelumnya."

Dear Statics, semoga aku dapat memahami dan mengaplikasikanmu di dalam kehidupan seharianku. Aamiin.

No comments:

Post a Comment