Saturday 28 September 2013

Statics Oh Statics

Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Konniciwa~

Di petang Sabtu yang aman damai ini sebelum aku nak pi perjumpaan Ko-Kurikulum Taekwondo di Kampus Pauh jam 9 pm - 11 pm malam ni [nampak tak permainannya di situ..hehehe], aku nak cerita pasal kelas EPT 114 - Statics aku ni lah. Rasa unik dan berbeza dari pengalaman kelas aku yang lepas.

Kelas Statics Hari Rabu.
Hari Rabu yang lepas merupakan kelas Statics yang ketiga dalam minggu ni. Rasa macam nak jadi rutin pulak. Sebenarnya kelas yang hari Selasa tu diadakan untuk menggantikan kelas yang kami tak datang disebabkan jadual pemeriksaan kesihatan. Jadi kelas hari rabu ni diadakan di DPU 1 Pembuatan.

Alhamdulillah, setakat ni, aku boleh catch up sikit lah pengiraan statics walaupun agak slow juga lah jika dibandingkan dengan classmate yang lain. Tapi tetap bersyukur, Alhamdulillah, kalau dibandingkan dengan waktu aku di poli dulu, langsung tak dapat nak follow pengiraan tu. O ya, statics ni mirip dengan subjek Kaji Daya Bahan kalau di poli. Jadi, aku decide nak duduk di barisan yang aku yakin boleh fokus [ sure lah, tempat duduk depan, insyallah] walaupun terpaksa berpisah sekejap dengan kawan-kawan sekumpulan jap.

Quiz 1
Sebaik sahaja kelas bermula, En Zul arahkan kami supaya mengeluarkan sekeping kertas A4, tulis nama dan program. Hm, aku mula rasa tak sedap hati dah. Bila En. Zul paparkan soalan quiz 1 di slide, ah sudah. Soalan tu pada aku memang aku rasa mudah ja pun, Tapi disebabkan aku tak faham sangat lagi pasal pengiraan tu dan baru mula buat soalan 1 ja, banyak berlaku kekeliruan dan ketidakpastian di situ. Masa nak jawab quiz, boleh pulak aku tak tau macamana nak tekan kalkulator. eish, nervous giler wei. Akhirnya, aku pun pasrah dan tawakal ja untuk quiz 1 ni.

Komen 
Apabila semua kuiz siap dihantar, En. Zul ambil masa untuk komen pasal prestasi kami semasa menjawab soalan kuiz tu. Beliau berkata, dia tak kisah pun pasal kami tapi dia kisahkan pasal orang lain. Why? timbul di benak hati ini. penerangan dia macam ni,

A.1 nisbah 5, 1 : 5 , berdasarkan kemasukan setiap pelajar melalui upu ni, 1 orang pelajar yang berjaya masuk sebenarnya telah meragut 4 peluang orang yang memohon upu ni. Kiranya, kami ini memang diantara yang BERTUAH kerana terpilih. Honestly, aku tersedar pasal ni. sebelum ni tak pernah terfikir pun pasal tu walaupun banyak kawan aku yang menjadi mangsa tak terpilih untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. 

B. Duit yang pihak kerajaan gunakan untuk menanggung sebahagian daripada yuran pengajian kami ni adalah duit hasil daripada pembayaran cukai-cukai yang ada. Dan yang membayar cukai itu termasuklah En. Zul,

  •  "I care because I am the taxes payers." Beliau tak nak kerajaan membazirkan wang ringgit untuk menampung pengajian bagi pelajar yang tak belajar bersungguh-sungguh dan tak dapat menjawab soalan quiz yang mudah. Sentap! 
  • " If you can answer the quiz that means you are with me [paying attention to his lecture], If you can't answer the quiz, you are not with me and see me next year" oho, Anak panah kesedaran menusuk kalbu.
  • "All you have to do; datang kelas saya dan dengar my sad story." part ni mmg aku rasa lucu sikit lah. hehehe
Kesimpulannya bagi komen En. Zul, kalau kami pelajar yang terpilih ni tak belajar bersungguh-sungguh ertinya kami dah membazirkan duit hasil cukai yang digunakan untuk membiayai sebahagian daripada yuran pengajian, membazirkan masa dan tenaga, serta yang paling penting telah membazirkan peluang 4 orang yang betul-betul dan lebih layak daripada kami ni untuk menyambung pelajaran ke peringkat universiti.

My Opinion,
Sebenarnya, bila masuk kelas En. Zul, aku rasa En. Zul 50% bersyarah dan 50% lagi bercerita pasal pengalaman bekerja beliau. masalah yang wujud dalam alam pekerjaan dan banyak lagi la. So, aku ni pun jadi perjudis, " Napa lah En. Zul ni nak turut sertakan cerita-cerita dia, apasal tak 100% bersyarah pasal statics?". Tapi setelah aku menghadiri kuliah kursus yang lain, rasa bersyukur. Ada satu kelas yang kaedahnya 100% bersyarah langsung tak selit apa-apa cerita, hm, dah jadual susun kelas tu waktu petang, ok tak pa, boleh berjuang lagipun static pun petang juga. Cara penyarah tu bersyarah yang mendatar ja, hui rasa nak tidur ja. cuba tahan ngantuk, pastu kami kena komen pula tak banyak bagi respon dekat beliau. mmm... Sleepy and stress at the same time. Ngiau~~~ Jadi bila masuk kelas En. Zul, sudut perspektif aku terhadap kelas beliau telah berubah kepada yang lebih baik dan lebih bermotivasi. Sekurang-kurangnya, masa en. Zul bercerita tu, boleh lah aku take time rest jap, tak lah nak sumbat input memanjang kan, nanti hang~.. hehehe

The Lecture Begin
Masuk bab Cartesian Vector Formulation, daya bertindak secara 3D. Apabila merujuk kepada 3D, memang agak sukar untuk dijelaskan melalui gambarajah, jadi en. Zul panggil 3 orang lelaki dan 3 orang perempuan. Ah sudah, kelmarin En. Zul baru ja terangkan menggunakan kaedah ini kepada kami (Product Design) tapi untuk kelas ni kami gabung dengan kelas Manufacturing so, belajar balik bab yang sama. Ok refresh balik. 

Oleh kerana aku yang paling rendah di situ, so aku ambik daya -k ke bawah manakala +k dipegang oleh mamat bunga ungu [masa msk, kena gelar mamat bunga purple]. Hm, ok apa kaitan? Bila aku dengar mamat tu gelak, sebijik macam seseorang weh. Lol. Hahaha, k tu ja. Habis kelas En. Zul direct bagi 2 assignment. ala 2 assignment je pun untuk kami je pun. Memang lah 2 asssignment tu tak banyak mana, tapi kalau tambah dengan jumlah assignment yang sebelum ni, semuanya 5 assignment, banyak giler tu wei, dah tu satu pun belum mula buat pun. kelima-lima assignment ni due datenya semua kena antar minggu depan. Oho, menggalas peluang 4 orang yang tak dapat sambung study ni memang payah jugak wei..

Sabo-sabo, 

"Bila kamu tidak tahan lelahnya belajar, Maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan" - [Imam Syafi'e]

Wallahualam...

Dengan nama Allah, yang tidak memberi mudharat sesuatu di bumi juga di langit 
dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment