Tuesday 25 June 2013

I'm On Training Part 2

Assalamualaikum W.B.T.
Annyeonghaseyo & Konbanwa.

Status Facebookku,
I'm On Training : Lama sudah enda merasa huru hara, ini hari lah!
Fakta yang harus ketahui:-
a) Org yg kerja dgn kerajaan gaji pada hari ini.
b) Hari ini hari tanpa plastik [nda mmpengaruhi sgt lah, kunun]
Perasaannya seperti menghantar dua assignment yang satu 80% siap dan yg satu lagi baru 55% hendak disiapkan ke tempat pensyarah di JPA dan JMSK, dalam masa yang sama ak perlu check setiap susunan shelving di rak buku sebelum sampai jam 5. Disusuli dengan beberapa urusan yang memerlukan action on the spot. Terserlah hampir segala-gala kekurangan dan kejahilan ilmu pengetahuan pengurusan. 
Pada setiap satu situasi, muncul kata-kata motivasi yg baru terbit dari hati cuba menenangkan gelora jiwa, muncul harapan untuk membuat pembahagian jasad kalau boleh mcm naruto tuh. iesh melalut.. hehe
Apa pun jutaan terima kasih kepada :-
-Kak aneh sbb beri ak guide line hal pengurusan.
-Syazanah sbb tolong take ak.
- kak Nitts sbb tolong take counter back up kamiorg wlan sibuk susun stock.
- Kak naria sbb tolong back up kaunter sbb kecuaian sya.
-kak suzi, kak maliah, kak maiteh, suzila, khai, wada, mamat, shui.
-kak ana dan kak meda sbb sudi bersabar dan membantu dgn urusan supplier.
-kak mas sbb tenang membantuku melabel buah-buahan pelanggan.
-kak masneh n tika sbb sudi mendgr keluhan ak.
Maafkan ak di atas kekurangan, sifat pelupa yang kian menjadi-jadi mahupun perilaku on the spot yg menjengkelkan, mohon tunjuk ajar dan bimbinglah mengikut kesesuaian..InsyAllah, sy sedia belajar.  "
Begitulah sebijik dgn status ak di Facebook. Hakikatnya, Ya Allah. Hanya Allah saja yang tau betapa kalut dan huru hara aku dalam sesi praktikal aku sebagai senior cashier hari ini.

Shift Pagi.
Kak Aneh shift ME hari ini sebab kak Mercyella cuti dan aku pula shift pagi. Sebelum kak Aneh rehat, ada beberapa perkara yang harus aku lakukan termasuklah 'bank in'kan sales kelmarin. Sehingga itu, tugas ku lakukan sesempurna yang mungkin.

Shift Afternoon Rest.
Di sini mulalah segala-galanya yang membancuh rempah dalam resepi huru-hara aku hari ini. Ke semuanya ada 4 orang yang shift after, jadi kata kak Aneh, 2 orang rest 3.30 pm dahulu, baru diikuti dengan 2 lagi cashier pada jam 4. Mungkin aku silap dengar tapi begitu lah pesan yang bersemadi di mindaku. Mulanya, aku rasa sedikit ragu-ragu, namun ianya pernah dilakukan sebelum ini dan tidak ada banyak masalah yang penting aku mesti buka kaunter masa tu. Tapi memang salahku juga, sepatutnya aku bertindak berdasarkan situasi yang berlaku. Maafkan aku.

Supplier Barang Datang.
Rasa bimbang yang tidak berpunca, aku terus suruh kak suzi cash out jam 3. 40 pm tu sementara pelanggan pun tak ramai sangat, al maklum lah hari ni kan orang kerajaan terima gaji. Menjengah ke jam 4, tiba-tiba aku nampak kelibat salah satu supplier roti datang, so aku kena urusan hal pembayaran. Terpaksa naik ke Cashier Room, set semua amaun duit, buka payment voucher dan kena minta sign dengan executive yang ada. Dalam keadaan aku mengurus itu ini dlm cashier room, tiba-tiba pintu di ketuk, Kak Ana, bertanyakan pasal invoice rokok. Bincang punya bincang, aku kena turun juga ke tempat Receiving. Kedua-dua invoice ada bersamaku,sementara mengurus urusan rokok yang ada masalah dengan jumlah harga yang diletakkan dalam invoice aku perlu minta tanda tangan Mr. Edih untuk supplier roti. Tapi malangnya, naik turun aku dari aras 1 hingga aras 2 masih tidak berjumpa dengan beliau. 

Selesai dengan urusan harga rokok, hanya tinggal kerja kak ana lagi untuk menyelesaikannya. Aku minta izin untuk cari Mr. Edih sementara kak ana membereskan invoice tuh, last2 jumpa juga Mr. Edih di atas. Sementara aku minta tanda tangan tu, sempat lagi aku kena tegur oleh kak naria sebab kecuaian aku mengurus masa rehat cashier dengan baik menyebabkan pelanggan beratur panjang depan en. Isap di dalam pejabat tu di dengari oleh kak Ika, Kak Alis, Mr. Edih. Malu? Ya memang pada mulanya aku rasa malu! Masa aku dengar segala teguran tuh, aku rasa kosong. Kenapa? sebab masa dorang memberi teguran tu tak kena pada masanya. Aku masih lagi belum selesai urusan dengan supplier di tempat receiving, nak luangkan masa untuk mendengar teguran pasal diriku pulak? Sejujurnya, aku terima kesan hasil daripada pengurusan aku yang lemah namun bantu aku, bantu aku untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang sangat memerlukan 2 jasad untuk bergerak. 

Satu lagi yang buat aku sedikit bengang jua la, aku tahu aku masih dalam latihan, sedang aku sendiri masih belum ada Identity Code sebagai seorang senior cashier, perlukah tegur aku depan semua orang macam tu? Persoalan yang berbaur dari hasutan kemarahan terpaksa aku biarkan berlalu begitu saja namun pastinya persoalan sebegitu tidak akan buat aku terlepas darinya. 

Cash out cashier Shift morning
 Ini yang sandi, kak Suzi jak dapat ku pantau sekali sekala, si khai langsung nda berkesempatan, kaunter aku lagi la. Hinggakan Mona yang tolong aku cash out sementara aku take over kaunter suzila.

Memang banyak berlaku sekaligus dalam sehari ni. Kalau boleh aku nak story lagi detail supaya aku tak lupa pengalaman aku hari ini namun terpaksa jua aku berhenti di sini sebab esok aku kena pi kerja shift morning pada hari rabu, hari yang sepatutnya aku bercuti dari hari yang semakin sibuk.

Sekian, doomo arigatoo gozaimasu.
Mata ashita.

No comments:

Post a Comment