Friday 21 February 2014

Diary Seorang RPeanz (Bab 2)

Malam cuti hujung minggu, Myrr Maro ajak Song Ha Na berkumpul ramai-ramai dengan rpeanz yang lain di rumah En. Rahul. Song Ha Na segan namun, menghabiskan malam berseorangan di dalam bilik, memang bosan.

Ingin ikut membantu di dapur, ramai dah ada dalam dapur. Song Ha Na tidak tahu nak buat apa, tidak mahu menghalang perjalanan keluar masuk ke dapur, dia ikut duduk di ruang tamu bersama rpeanz yang lain. Rpeanz yang lain sedang rancak bercerita, Song Ha Na, senyum sambil mendengar cerita. Kebanyakan cerita mereka berada di luar pengetahuannya, sukar untuk mencelah dan turut bercerita sama. 

Rancangan Merlin bermula di kaca televisyen, Song Ha Na mengubah posisi duduknya, diam sendiri duduk bersila mengadap televisyen. Akhir-akhir ini, rancangan itu semakin menarik minatnya. Tekun menonton rancangan Merlin, kehadiran Kang Maru di duduk di sebelah kanannya disedari namun tidak diendahkan, anggapnya Kang Maru juga meminati rancangan Merlin itu.

"Ha Na Noona, nak tahu sesuatu? Kalau noona tekan sini nanti bla. bla. bla. bla." kata Kang Maru sambil menunjukkan tapak tangannya. Mustahil. Mana akan jadi macam tu, fikir Song Ha Na. Apa yang nak dibuat budak ni, fikir Song Ha Na. Nak buat lawak ke nak perbodoh-bodohkan aku, getus hatinya. Tengok riak wajah Kang Maru yang bersungguh-sungguh, serba salah pula nak menolak dengan kata-kata. Perlahan Song Ha Na meletakkan telunjuk jarinya di atas telapak tangan Kang Maru.

Lantas kang Maru ketawa. 

"Ha Na noona percaya ke?" katanya, masih lagi ketawa yang bersisa.

Song Ha Na hanya mampu menahan malu. Apa hal dengan budak ni, aku tak kacau dia pun, hatinya berdialog seketika. 

"Ha Na noona, tahu tak. . . ." dengan permulaan ayat itu, Kang Maru meragut perhatian Song Ha Na daripada tertumpu ke kaca televesyen yang menayang rancangan Merlin. Malam itu, Kang Maru bercerita sambil memberi tazkirah. Song Ha Na, tidak menyangka, di sebalik penampilan sederhana itu juga ada personaliti sebegitu. 

Akan bersambung. . .

No comments:

Post a Comment